Název: Name: | Micubiši Ki-2-II | Mitsubishi Ki-2-II |
Originální název: Original Name: | キ2-II 九三式双軽爆撃機二型 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.04.1937-DD.MM.1938 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1937-DD.MM.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 61 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1937 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2880 kg | 6349 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4550 kg | 10031 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4700 kg | 10362 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 19,962 m | 65ft 5,9in |
Délka: Length: | 12,700 m | 41ft 8in |
Výška: Height: | 4,636 m | 15ft 2,5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 56,20 m2 | 604.93 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 80,96 kg/m2 | 16.58 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Type 94 (Ha-8) vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec s maximálním výkonem 552 kW (750 k). Vrtule dvoulistá kovová s pevným úhlem náběhu. | Type 94 (Ha-8) nine-cylinder air-cooled radial engine, rated at 542 hp for take-off and maximal power output was 740 hp, driving a two-blade metal fixed-pitch propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 283 km/h v 3000 m | 175.8 mph in 9843 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10,0 min do 3000 m | 10,0 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7500 m | 24606 ft |
Dolet: Range: | 900 km | 559.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1660 km | 1031.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet typ 89 model 1 ráže 7,7 mm ve střelecké věži v přídi a 1x pohyblivý kulomet typ 89 model 1 ráže 7,7 mm ve hřbetním střelišti. Pumový náklad: 300 - 500 kg pum. Do pumovnice bylo možno svisle zavěsit 12 pum o hmotnosti po 15 kg. | One flexible 0.303 inch Type 89 Model 1 machine-gun mounted in a nose gun turret and one flexible 0.303 inch Type 89 Model 1 machine-gun dorsal position. Bomb load: 661 lb to 1,102 lb of bombs. Twenty 33 lb bombs could be carried internally installed vertically in the bomb bay. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | キ2-II 九三式双軽爆撃機二型 - Ni gata Kju san-šiki sokei bakugekiki - Armádní lehký dvoumotorový bombardér Typ 93-I (Ki-2-I) Spojenecké kódové jméno: Luise | キ2-II 九三式双軽爆撃機二型 - Ni gata Kyu san-shiki sokei bakugekiki - Army Type 93-1 Twin-engined Light Bomber (Ki-2-I) Allied Code Name: "Luise" A revised version designated the Type 93-2 (Ki-2-II) began coming off the production line in 1936, replacing the earlier model. These had the superior 550 hp Type 94 (Ha-8) radial engines, these giving much improved overall performance with maximum speed increased to 283 km/h (176 mph). The undercarriage was now made retractable, folding forward into the engine nacelles. The pilot's cockpit was fitted with a rearward sliding canopy, and some had a ball-turret-like cover over the nose gunner's position for aircraft assigned to cold weather areas. Some of the corrugated panels on the wing were replaced with smooth skin, and a landing light was fitted in a fairing under the fuselage. With these modifications, the maximum speed of the aircraft was increased by about 18.7 mph. A total of 61 Ki-2-IIs were built. During the Sino-Japanese conflict, the bomber was used mainly in northern China and Manchurian Campaigns. Performance of this new type was considered far superior to that of the Ki-1 and Ki-3. In time, many were relegated to the training role and remained in service for a long time. This became the last Japanese aircraft to have corrugated metal skinning. |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 www.aviastar.org archiv autora |