Tačikawa Ki 94-I

Tachikawa Ki-94-I / 立川 キ94I
     
Název:
Name:
Tačikawa Ki-94-I Tachikawa Ki-94-I
Originální název:
Original Name:
キ94 I 试作高高度防空战斗机
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.05.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (pouze maketa ve skutečné velikosti / Mock-up only)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
jiné other
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6500 kg 14330 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8800 kg 19401 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9400 kg 20723 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,000 m 49ft 2,54in
Délka:
Length:
13,050 m 42ft 9,77in
Výška:
Height:
3,850 m 12ft 7,56in
Plocha křídla:
Wing Area:
37,00 m2 398.26 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
237,84 kg/m2 48.71 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši MK9A Ha-211-II Ru vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec, přplňovaný turbokompesorem
o vzletovém výkonu 1 618 kW (2 200 k), 1 522 kW (2 070 k) v h= 1 000 m a 1 287 kW (1 750 k) v h= 10 500 m.
Vrtule čtyřlisté s konstantní rychlostí otáček, přední tažná o průměru 3 320 mm a zadní tlačná 3 400 mm.
Misubishi MK9A Ha-211-II Ru eighteen-cylinder air-cooled radial engine was turbocharged in push-pull arrangement, 2,170 hp for take-off, 2,042 at 3,280 ft and 1,726 hp at 33,808 ft,
driving two four-blade propellers in a push-pull configuration constant-speed type, diameter of the front propeller 10ft 10,7in and rear pusher propeller with a diameter of 11ft 2in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 800 l ve vnitřních nádržích a 600 l v přídavných nádržích 396 UK gallons in the internally tanks and 132 UK gallons external fuel tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
780 km/h v 10000 m 484.7 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
430 km/h v 8000 m 267.2 mph in 26247 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,95 min do 10000 m 9,95 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
14000 m 45932 ft
Dolet:
Range:
1520 km 944.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1800 km 1118.5 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Ho-155-I ráže 30 mm v křídlech a
2x pevný kanón Ho-203 ráže 37 mm v gondolách.
Pumový náklad: 2x 50 kg puma Ta-Dan pod trupem.
Two fixed forward-firing 1.46 inch Ho-203 cannons in gondolas mounted and
two fixed forward-firing 1.18 inch Ho-155-I cannons in the wings mounted.
Bomb load: Two 110lb Ta-Dan bombs.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Experimentální projekt výškového stíhače.
Výkony jsou pouze vypočtené.


Velice zajímavá konstrukce dvoutrupého letounu se středovou gondolou, v té byly dva motory (tažný - tlačný) a mezi motory byla přetlaková pilotní kabina.
Předpokládané výkony byly nakonec vyhodnoceny jako "přehnaně optimistické" a navíc bylo možno očekávat technické problémy, vibrace, přehřívání motoru atd.
Práce na projektu byly proto ukončeny v první polovině roku 1944.
Experimental Hi Altitude Intercepter


This airplane was the twin body, the twin boom-type. Two engines were arranged before and behind the central body. The first three wheel-type landing gear and pressure cockpit were adopted in Japan. But, as for this plan, there was impossibility in the arrangement position of the exhaust turbine. Then, this wasn't being considered about the pilot's escape.
Prospective performance Ki-94 however was judged as "unduly optimistic" by the technical department of the Rikugun Koku Hombu, this design was judged too complex by the technical department and assume the vibration of the tail, cooling of the engine, and so on may have been problems and the project was canceled.


Performances are only calculated.
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, No.24 Army Experimental Fighters Bunrindo Co-Ltd. Japan, rok 1990
ja.wikipedia.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#296083 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tachikawa Ki-94-I
キ94试作高高度防空战斗机


Historie:
tohoto letounu se začala psát někdy v polovině roku 1942, kdy se firma Tachikawa začala zajímat o armádní zakázku na výrobu těžkého výškového stíhacího letounu se silnou palebnou výzbrojí. Zadání projektu požadovalo letoun, který bude schopen dosáhnout rychlosti kolem 800 km/h s doletem do 3000 km. Firma Tachikawa tedy přistoupila na vypracování projektu a to z důvodu značných zkušeností ve výrobě právě takovýchto typů letounů.
Projekt Ki-94-I byl velice zajímavou konstrukcí. Celokovový letoun se skládal ze dvou gondol, mezi které umístnili konstruktéři vlastní trup letounu, ve kterém měla být umístněna přetlaková kabina pro pilota a dva silné 2-hvězdicové motory typu Mitsubishi Ha-221 Ru a výkonu 2200 koní. Každý z nich měl pohánět nastavitelnou čtyřlistou vrtuli. Jednu tlačnou a druhou tažnou. Byl plánován zatahovací tříkolový podvozek s předním kolem. Výzbroj se měla skládat z dvou kanónů typu Ho-203 ráže 37 mm umístněných v gondolách pod křídly anebo dvou kanónů typu Ho-105 ráže 30 mm umístněných v křídle. Letoun mohl také nést pumy a celkové váze do 1000 kg, umístněných na závěsech pod trupem anebo na závěsech pod křídly.
Na konci roku 1943 byla postavena dřevěná maketa ve velikosti 1:1, ale práce na projektu byly pozastaveny a to z důvodu možné technické poruchovosti stroje. Navíc bylo málo pravděpodobné, že by letoun dosahoval hodnot požadovaných projektem.


zdroj:
V.Němeček, Vojenská letadla díl-3,Naše vojsko 1992, ISBN 80-206-0117-1
S.Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army a Navy 1924-1945, Green Arrow 2000, ISBN 4-7663-3292-X
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#238764 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tachikawa Ki-94-I
キ94试作高高度防空战斗机


Stručná historie


Společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha, Tachikawa (dále jen Tachikawa) byla vyzvána k účasti na soutěži o výškový stíhací letoun, který měl zadržet výškové bombardéry B-29. Před tímto nebezpečím byla japonská válečná rada včas varována vlastní výzvědnou službou a tak jak se Spojenci blížili k Japonsku, stávalo se toto nebezpečí stále aktuálnější.
Tovární konstrukční tým Tachikawy přistoupil k neobvyklé konstrukci záchytného stíhače, jednalo se o celokovový dvoumotorový letoun, který měl motory umístněné v trupu za sebou a ocasní plochy byly neseny prodlouženými motorovými gondolami. Takové řešení přinášelo výhody malého čelního odporu a na druhé straně museli zase konstruktéři řešit dosud neřešené problémy této konstrukce, např. nebezpečí zranění osádky při nouzovém opuštění letounu, účinnost zadní tlačné vrtule a chlazení zadního motoru. Obdobné problémy řešili němečtí konstruktéři u Do-335 Pfeil, ale v německé továrně Dornier mělo tandémové uložení motorů dlouhou tradici, naproti tomu Tachikawa dosud stavěla letouny v licenci nebo lehké bombardéry a dopravní stroje. Jistou výhodou byla spolupráce s armádní výzkumným ústavem v Tachikawě (陸軍航空技術研究所 - Rikugun Kōkū Gijutsō Kenkyujō (Rikugun, Giken), Army Aerotechnical Research Institute).

Není zcela jisté, zda byla započata stavba prototypu, nebo se pouze postavila dřevěná maketa ve skutečné velikosti, zde se autoři rozcházejí, jisté však je, že konkurenční výškový letoun Nakajima Ki-87, znamenal konec a zastavení tohoto jistě zajímavého projektu, u kterého však byly očekávány komplikace a delší a náročnější vývoj.


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Enzo Angelucci, Paolo Matricardi a Pierluigi Pinto, World War II Combat Aircraft, Whitestar Publisher, rok 2001, ISBN: 8880956884
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, ISBN4-7663-3292-X
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Nozawa Tadashi, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Vol. 7, Tachikawa Aircraft, (Shuppan-Kyodo 1987)(j.)
Famous Airplanes Of The World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co. Ltd. Nakano, rok 1990
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#107900 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

a ještě jedna fotografie z výrobní haly
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#108968 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jedinou fotku, kterou jsem sehnal - ukázka kam až pokročila stavba.
K předešlým datům: všechna výkonová data jsou pouze vypočtená.
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#107902 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

fotografie z výroby
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#108967 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Studie Tachikawa Ki-94-I roj za letu dle http://www.ne.jp/asahi/green/wave/ki94-1.html
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#111298 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový náčrtek - umožní získat představu jak měl tento typ vypadat.
Tačikawa Ki 94-I -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-94-I-t30010#108000 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more