Název: Name: | Nakadžima C3N1 | Nakajima C3N1 |
Originální název: Original Name: | 九七式艦上偵察機 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1936 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.10.1936 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1805 kg | 3979 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3000 kg | 6614 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 13,950 m | 45ft 9,21in |
Délka: Length: | 10,000 m | 32ft 9,69in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 37,70 m2 | 405.8 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 79,576 kg/m2 | 16.3 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima Hikari 2, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 618 kW (840 k), maximální výkon 588 kW (800 k) v h= 3 500 m, nominální výkon 515 kW (700 k). Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 200 mm. | Nakajima Hikari 2, nine-cylinder air-cooled radial engine rated at 829 hp for take-off, 789 hp at 11,483 ft, nominal power 690 hp, driving a three bladed constant-speed propeller of the diameter 10ft 6in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 387 km/h v 3500 m | 240.5 mph in 11483 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 300 km/h v 3000 m | 186.4 mph in 9843 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6720 m | 22047 ft |
Dolet: Range: | 1970 km | 1224.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2278 km | 1415.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Typ 92 ráže 7,7 mm 1x pohyblivý kulomet Typ 92 ráže 7,7 mm. | One fixed forward-firing 0.303 Typ 92, 500 rounds and one flexible rear-firing Typ 92, 485 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 九七式艦上偵察機 / Kjúnana šiki kandžó teisacuki / Námořní palubní průzkumný letoun typ 97. Viz historie typu | 九七式艦上偵察機 / Kyunana shiki kanjo teisacuki / Type 97 Carrier Reconnaissance Aircraft In 1935, the Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha submitted a design to meet an Imperial Japanese Navy Air Service (Kaigun Koku Hombu) specifications for a carrier based-reconnaissance aircraft. The design, designated Type S that was being developed in parallel with the Nakajima B5N torpedo-bomber. The Type S was a low-winged monoplane of all metal construction, with upward folding wings for ease of stowage aboard carriers. Undercarriage was of fixed tailwheel type. Powerplant was by the same Nakajima Hikari 2 radial engine used by early B5Ns The first of two prototypes was completed in October 1936. After testing and completing carrier qualification, the type was officially adopted as the Type 97 Carrier Reconnaissance Aircraft, or the short designation of C3N1. No production followed, because the B5N was considered adequate in the reconnaissance role. The two C3N1s were sent to China to perform tests in a combat conditions in 1937. During the early months of the Second Sino-Japanese War, being used operationally with great success for land based reconnaissance missions in the Hankou and Shanghai regions. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN 0-87021-313-X Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 archiv autora |