Micubiši A5M2b [Claude]

Mitsubishi A5M2b / 三菱 A5M2b・九六式二号二型艦上戦闘機
     
Název:
Name:
Micubiši A5M2b Mitsubishi A5M2b
Originální název:
Original Name:
九六式二号二型艦上戦闘機(A5M2b)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.10.1937-DD.MM.1938 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1939-DD.MM.19RR 21st Naval Aviation Workshop, Omura /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1937-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
108 - Micubiši Jukogyo K. K.
16 - 21. námořní letecký arzenál
124 - celkem
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1937
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1234 kg 2721 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1697 kg 3741 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
7,565 m 24ft 9,82in
Výška:
Height:
3,270 m 10ft 8,74in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,80 m2 191.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
95,34 kg/m2 19.53 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Kotobuki 3, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 471 kW (640 k) a 526 kW (715 k) v h= 2 800 m.
Vrtule dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm.
Nakajima Kotobuki 3, nine-cylinder air-cooled single-row radial, rated at 631 hp for take-off and 705 hp at 9,186 ft,
driving a two-blade metal variable-pitch propeller of the diameter 9ft 6,17in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
330 l 72.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
430 km/h v 3400 m 267.2 mph in 11155 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
357 km/h v 3000 m 221.8 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,42 min do 5000 m 7,42 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8520 m 27953 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1010 km 627.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Type 89 ráže 7,7 mm, každý se zásobou 500 nábojů.
Pumový náklad: do 60 kg (2x 30 kg puma)
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 89 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rpg.
Bomb load: Up to 132 lb bombs (two 66 lbs bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
九六式二号二型艦上戦闘機 - Kjū roku-šiki ni-gō ni-gata kandžō sentō-ki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 96 Model 2-2
Spojenecké kódové jméno: Claude

Druhá sériová verze s uzavřenou kabinou. První část vyrobených letadel létala se zasklenou kabinou, piloti ji však nezavírali, létali s posuvným krytem zaaretovaným v otevřené poloza a později si vynutili návrat ke kabině otevřené.
九六式二号二型艦上戦闘機 - Kyū roku-shiki ni-gō ni-gata kanjō sentō-ki - Navy carrier-based fighter Type 96 Model 2-2
Allied Code Name: "Claude"

The second production model with an closed and later open cockpit.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Tadeusz Januszewski, Mitsubishi A5M Claude, Yellow Series No.6107, Mushroom Model Publications, Redbourn, UK, rok 2003, ISBN ISBN 83-917178-0-1
Famous Airplanes of the World, Type96 Carrier Fighter, No 27, March 1991, Bunrin-Do Co. Ltd., Nankano, Tokyo 164, Japan
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
L+K č. 24/1991, 25/1991 a 26/1991, Václav Balous, Monografie Micubiši A5M Claude,
L+K č. 2/65, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Mitsubishi A5M
http://www.combinedfleet.com/ijna/a5m.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a5m.html
http://www.hikotai.net/datasheets/ka14.htm
www.aviastar.org
www.aviastar.org
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=259
www.aviarmor.net
archiv autora

Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#101529 Version : 0
Photos of the first machines of this version.
Micubiši A5M2b [Claude] -


Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#101556 Version : 0
One more look at the covered cabin.
Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#108813 Version : 0
The pilots did not accept a closed cabin, and mostly flew with odtaženým cover..
Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#101558 Version : 0
The last machines of this version coming with an open cab..
Micubiši A5M2b [Claude] -


Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#101560 Version : 0
One of the last produced A5M2-Otsu over the China 14. Kokutai.
Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#101561 Version : 0
Above: side view of the camouflage A5M2b with a glazed cabin on the hull is donation entry.

Below: a picture downloaded from the Polish modelers server www.modelbud.pl.
Micubiši A5M2b [Claude] -


Micubiši A5M2b [Claude] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A5M2b-Claude-t28830#101562 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more