Jokosuka B4Y1 [Jean]

Yokosuka B4Y1 / 九六式艦上攻撃機
     
Název:
Name:
Jokosuka B4Y1 Yokosuka B4Y1
Originální název:
Original Name:
九六式舰上攻击机
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1936 Naval Air Arsenal, Yokosuka, Yokosuka /
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Nakajima Aircrafts, Ltd., Ota /
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Hiro Naval Arsenal, Hiro /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 prototypů - Yokosuka
135 letadel - Mitsubishi
37 letadel - Nakajima
28 letadel - Hiro
205 letadel celkem / total
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2000 kg 4409 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3450 kg 7606 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3600 kg 7937 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,000 m 49ft 2,54in
Délka:
Length:
10,150 m 33ft 3,61in
Výška:
Height:
4,360 m 14ft 3,65in
Plocha křídla:
Wing Area:
50,00 m2 538.2 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
70,00 kg/m2 14.75 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Hikari 2, vzduchem chlazený hvězdicový devítivalec o vzletovém výkonu 618 kW (840 k) a 515 kW (700 k) v h= 1 200 m.
Vrtule dřevěná, dvoulistá, nestavitelná o průměru 3 500 mm.
Nakajima Hikari 2 nine-cylinder air-cooled radial rated at 829 hp for take-off, and 690 hp at 3,937 ft,
driving a two-blade wooden fixed-pitch propeller of the diameter 11ft 5,8in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
278 km/h v 3000 m 172.7 mph in 9843 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
225 km/h v 1200 m 139.8 mph in 3937 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,6 m/s 708.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14,0 min do 3000 m 14,0 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m 19685 ft
Dolet:
Range:
1574 km 978 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm
Torpédo o hmotnosti 800 kg, nebo pumy do hmotnosti 500 kg.
One flexible rear-firing 0.303 inch Type 92 machine-gun for gunner.
Bomb load: one 1,764 lb torpedo, or 1,102 lb of bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
九六式艦上攻撃機 - Kjúroku šiki kandžó kógekiki - Námořní palubní útočný letoun typ 96
Spojenecké kódové jméno: Jean
九六式艦上攻撃機 - Kyúroku shiki kanjó - kógekiki - Navy Type 96 Carrier Attack Plane
Allied Code Name: "Jean"
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog. 1., Cheb: Svět křídel, rok - 1994.str.38-40, ISBN 80-85280-26-4
http://www.aviastar.org/air/japan/yokosuka_b4y.php
http://www.combinedfleet.com/ijna/b4y.htm
http://www.cofe.ru/avia/Y/Y-28.htm
http://www.airwar.ru/enc/bww2/b4y.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-B4Y1-Jean-t28737#101098 Version : 0
Yokosuka B4Y1
- / - / Jean
九六式舰上攻击机 / - / on-board torpedo bomber type 96

History of the aircraft:
On the basis of the technical requirements of the naval air force 9-Shi from 1934, soon arises the project of the ground and airborne torpédového bomber B4Y. In 1935 flew the first prototype with inline engine Hiro Type 91-I on the performance of the 620 horsepower, the second and the third prototype is powered by a radial Nakajima Kotobuki 3 of 715 horses. Only the fourth and the fifth prototype is equipped with an engine, which powered the later serial airplanes.
In the competition are weaved with competitive types Mitsubishi B4M1 and Nakajima B4N1 and from this competition came out as the winner, to be highlighted was the ease of management and good performance.
On the units that served from 1937 until the end of the year 1940, when, however, already have been outdated during the service were, however, among the popular aircraft and the japanese propaganda were often photographed. In the service were on the boats Akagi, Kaga, Hosho, Ryujo and Soryu land 13.Kokutai and 15. Kokutai. Your task fulfilled completely, bridge the period of transition from outdated aircraft to the modern jednoplošníkům..
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-B4Y1-Jean-t28737#101099 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww2/b4y.html
.
Jokosuka B4Y1 [Jean] -


Jokosuka B4Y1 [Jean] -


Jokosuka B4Y1 [Jean] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-B4Y1-Jean-t28737#572880 Version : 0
Photos for the flight.
Jokosuka B4Y1 [Jean] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-B4Y1-Jean-t28737#101102 Version : 0
Camouflage in 1938, the aircraft carrier Kaga.
Jokosuka B4Y1 [Jean] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-B4Y1-Jean-t28737#101103 Version : 0
Trojpohled.
Jokosuka B4Y1 [Jean] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-B4Y1-Jean-t28737#101101 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more