Micubiši C5M2 12 [Babs]

Mitsubishi C5M2 Model 12 / 三菱 C5M2・九八式陆上侦察机一二型
     
Název:
Name:
Micubiši C5M2 12 Mitsubishi C5M2 12
Originální název:
Original Name:
九八式陆上侦察机 一二型
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1939
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1715 kg 3781 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2245 kg 4949 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
8,700 m 28ft 6,51in
Výška:
Height:
3,465 m 11ft 4,41in
Plocha křídla:
Wing Area:
20,36 m2 219.15 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
115,18 kg/m2 23.59 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12 (Ha-35-12) o vzletovém výkonu 692 kW (940 k) výkon 698 kW (950 k) v h= 2 900 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu vrtulových listů o průměru 2 950 mm.
Nakajima NK1C Sakae 12 (Ha-35-12), fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 927 hp for take-off, 937 hp at 8,515 ft,
driving a three-blade variable-pitch propeller of the diameter 9ft 8,14in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
839 l 184.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
487 km/h v 4550 m 302.6 mph in 14928 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
321.9 km/h v 3048 m 200 mph in 10000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,97 min do 3000 m 3,97 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9580 m 31430 ft
Dolet:
Range:
1110.4 km 690 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm v zadní části kabiny. One flexible rear-firing 0.303 inch Type 92 machine-gun.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Námořní průzkumný letoun typ 98 model 12


Letoun vznikl „navalizací“ a dalším vývojem armádního půzkumného letounu Ki-15-II. Námořnímu letectvu scházel ve výzbroji odmítnutý letoun Nakajima C3N1.
Navy Type 98 Reconnaissance Plane Model 2


Imperial Japanese navy, was impressed by the performance Army aircraft Ki-15 and ordered 20 airplanes of the Ki-15-II under the official designation Navy Type 98 Reconnaissance Plane Model 1, Mitsubishi designation C5M1. The navy acquired subsequently 30 C5M2 aircraft that were generally similar except for installation of the more powerful 950 hp Nakajima Sakae 12 engine.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
L+K 4/1985, str.29, Letadla 39-45, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki15.html
www.daveswarbirds.com
www.warbirdsresourcegroup.org
www.aviastar.org
http://www.cofe.ru/avia/M/M-145.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/302
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#99315 Version : 0
Mitsubishi C5M2 12
- / - / Babs
一二型 / - / Maritime reconnaissance aircraft

History:
This is about navalizovanou version of the army's reconnaissance aircraft Ki-15-II, the naval and air force requested to further increase performance, but despite the built-in výkonějšímu engine, performance declined due to the higher weight of the aircraft.
This aircraft is enrolled in history from tracking down and watching the british battle association in Singapore (Repulse and Prince of Wales), which was then sunk..
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#99319 Version : 0
C5M2 photos view on the left side..
Micubiši C5M2 12  [Babs] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#126751 Version : 0
C5M2 at the start.
Micubiši C5M2 12  [Babs] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#101459 Version : 0
Sketch - view from the side, nejmarkatnějším the distinguishing feature from the Ki-15-II is the absence of propeller cones in the marine version..
Micubiši C5M2 12  [Babs] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#100097 Version : 0
Photos of maritime Babs in the maintenance of the Celebesu..
Micubiši C5M2 12  [Babs] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#108975 Version : 0
C5M2 Celebes camouflage summer 1942
Micubiši C5M2 12  [Babs] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#101460 Version : 0
Camouflage C5M2 year 1943 Kisarazu Kokutai.
Micubiši C5M2 12  [Babs] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-C5M2-12-Babs-t28335#128138 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more