Kawaniši H6K5 23 [Tillie]

Kawanishi H6K5 Model 23 / 川西 H6K5・九七式輸送飛行艇 二三型
     
Název:
Name:
Kawaniši H6K5 23 Kawanishi H6K5 23
Originální název:
Original Name:
九七式飛行艇二三型
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1942 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
36
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
12380 kg 27293 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
17500 kg 38581 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
23000 kg 50706 lb
Rozpětí:
Wingspan:
40,000 m 131ft 2,79in
Délka:
Length:
24,625 m 80ft 9,5in
Výška:
Height:
6,270 m 20ft 6,75in
Plocha křídla:
Wing Area:
170,00 m2 1829.86 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
102,94 kg/m2 21.08 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Micubiši MK8E Kinsei 53 (Ha-33-53) vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 956 kW (1 300 k), 883 kW (1 200 k) v h= 3 000 m a 809 kW (1 100 k) v h= 6 200 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 200 mm.
Mitsubishi MK8E Kinsei 53 (Ha-33-53) fourteen-cylinder air-cooled two-row radials with a single-speed supercharger,
rated at 1,282 hp for take-off, 1,184 hp at 9,845 ft and 1,085 hp at 20,340 ft,
driving a three-blade Hamilton-Sumitomo constant-speed, metal type of 10ft 9 in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
13 4414 l 2,960 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
385 km/h v 6000 m 239.2 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v 4000 m 161.6 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,25 m/s 1230.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,42 min do 5000 m 13,42 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9560 m 31365 ft
Dolet:
Range:
4947.1 km 3074 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
6772.1 km 4208 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm ve věži za pilotní kabinou,
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm v otevřeném střelišti na hřbetě trupu za křídlem,
2x pohyblivý zdvojený kulomet Type 92 ráže 7,7 mm v bočních kapkovitých střelištích,
1x pohyblivý kanón Type 99 Model 1 ráže 20 mm v zadní střelecké věži.
Pumový náklad: do hmotnosti 1 000 kg, nebo 2x torpédo Type 91 o hmotnosti 807 kg.
One flexible 0.303 inch Type 92 machine-gun in forward turret,
one 0.303 inch Type 92 machine-gun in an open dorsal position,
two a twin 0.303 inch Type 92 machine-guns in each beam blister and
one flexible 0.79 inch Type 99 Model 1 cannon in a tail turret.
Bomb load: two 1,777 lb torpedoes, or up to 2,205 lbs of bombs.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
九七式大型飛行艇 二三型 - Kjúnana šiki daikei hikō-tei ni san-gata - Velký létající člun typu 97 model 2-3.
Spojenecké kódové označení: Mavis


Letová vytrvalost: 26,08 h
九七式大型飛行艇 二三型 - Kyū nana-shiki dai-kei hikō-tei ni san-gata - Type 97 Large Flying Boat Model 2-3.
Allied Code Name: "Mavis"


Endurance: 26 hours 5 minutes


Radio Equipment:
Type 96 Aero Model 3 air-to ground liaison; Type 96 Aero Model 4 air-to-ground liaison; Type 1 Aero Model 3 command liaison;
Type 0 Aero Model 4 radio homing and direction finding;
also ASV radar set Model 1 fined on some H6K5s.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green, War Planes of the Second World War, Flying Boats, Volume Five, MacDonald, London, Revised and reprinted 1969, ISBN 356 01449 5
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
M. C. Richards, Profile No. 233, Kawanishi 4-motors Flying-Boats (H6K Mavis and H8K Emily), Profile Publication, London, UK.
http://www.combinedfleet.com/ijna/h6k.htm
http://www.go2war2.nl/artikel/535
http://www.hikotai.net/datasheets/h6k.htm
http://www.airwar.ru/enc/sww2/h6k.html
www.lemaire.happyhost.org
http://www.arikah.com/encyclopedia/Kawanishi_H6K
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K5-23-Tillie-t25629#113492 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jeden z bojově nasazených H6K5 ze stavu Jokohama Kókútai koncem roku 1942.


Autor: Zbyněk Válka
Uveřejněno s laskavým svolením autora.


Originál A4 scan na 300 dpi
Kawaniši H6K5 23 [Tillie] -


Kawaniši H6K5 23 [Tillie] -


Kawaniši H6K5 23 [Tillie] -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K5-23-Tillie-t25629#375062 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

H6K5 ze stavu Kókútai 901, Japonsko duben - květen 1945.


Autor: Zbyněk Válka
Uveřejněno s laskavým svolením autora.


Originál A4 scan na 300 dpi
Kawaniši H6K5 23 [Tillie] -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K5-23-Tillie-t25629#375067 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Trojpohledový náčrtek
Kawaniši H6K5 23 [Tillie] -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K5-23-Tillie-t25629#110825 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more