PRAGA - H.Procházka,J.Martof

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Autori: Hubert Procházka,Jan Martof
Vydavateľstvo : Computer Press,edícia Autosalon,rok vydania 2004, ISBN 80-7226-862-7



Ide viac-menej o encyklopedickú záležitosť o histórii a výrobkoch firmy PRAGA.Osobné vozidlá,nákladné vozidlá,špeciálne nadstavby,motocykle,traktory,pásové traktory,autobusy,trolejbusy,tanky...


Na prvý pohľad veľmi chvályhodný počin zosumarizovať jednotlivé výrobky tejto známej firmy.No knihu deklasuje niekedy veľmi chudobné informácie k jednotlivým typom.Obzvlášť čo sa týka vojenských vozidiel a zvlášť tančíkov a tankov.Tie sú spomínané,snáď len ako kuriozity z produkcie firmy PRAGA.K mnohým typom chýbajú dokumentačné fotografie a nájdu sa tam viaceré chybné značenia.
Kniha má tvrdú väzbu a kvalitný papier,no na niečo vyše 160 stranách nájdete skutočne len neúplnu encyklopédiu.Pravdepodobne,tak ako vo všetkom zohráva úlohu cena(297.-kč / 447.-sk) a to,že pri vysokej cene by bola kniha nepredajná.Skutočný fanda by si určite priplatil za vyčerpavájucejšiu publikáciu,kde by bojová technika nebola len záverečnou bodkou a legenda,akou je napr.Praga V3S bola spomenutá len na necelej strane textu a jednou,resp.dvoma fotografiami.
Suma sumarum knihu odporúčam skôr amatérskym záujemcom o civilné vozidlá,nie záujemcom o bojovú techniku.


Osobne som dosť sklamaný.Stále verím,že kniha má byť dokonalou a dokonalosť sa cení sumou,ktorú za ňu zaplatím.Encyklopédií už bolo dosť.
URL : https://www.valka.cz/PRAGA-H-Prochazka-J-Martof-t22898#86607 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga
Autoři knihy Praga vzali na sebe nelehký úkol, pokrýt velký úsek historie výroby automobilů této světoznámé značky. Což o to, dá se říci, že u kapitol popisujících výrobu v ČKD - automobilním oddělení Praga se této úlohy zhostily "možná bez ztráty kytičky".


Jak již jsem naznačil, původně jsem chtěl dělat recenzi knihy, pak seznam chyb s návrhem oprav a nakonec jsem to vzdal - protože bych stranu 123 a strany 134 až 148, vlastně napsal znova!


Přesto si dovolím poukázat na několik nejzávažnějších omylů:


Strana: 123
Obrněné automobily Praga R-4 v počtu deseti kusů převzala Turecká armáda, nebo policie. Podle továrního výkresu se jednalo o "tropickou" úpravu vozidla. Strop věže byl vyzdvižen pomocí čtyř nosníků nad její obvodové stěny a vzniklá mezera sloužila k odvětrávání bojového prostoru.


Strany: 136 a 137
Zde byly zpřeházeny fotografie (nebo popisky), takže na straně 136 není stroj Praga T-5 a na straně 137 není stroj Praga T-3/III.


Praga T-3/III
Plnopásový lehký dělostřelecký tahač byl určen k vlečení přívěsu do hmotnosti 3 Mg (tun). Vozidlo bylo chystáno k exportu do Holandské Indie. Při stavbě chassis byly použity osvědčené díly z exportní řady malých tanků AHIV-F4H. Vyrobená vozidla převzal Wehrmacht a používal je pod označením: leichter Raupenschlepper T-III/3 neue Ausführung.


Praga T-5
Plnopásový střední dělostřelecký tahač byl určen k vlečení přívěsu do hmotnosti 5 Mg (tun). Pravděpodobně vyroben pouze v jednom prototypu. Při stavbě chassis byly použity díly z osvědčené exportní tankové řady LTL-LTH-LTP.


Strana: 145
Mezi vozidla na chassis Pz. Kpfw. 38 (t) Ausf. A až H a Sfl. 38 (t) Ausf. M, jsou omylem vřazena vozidla využívající podvozky Jagdpanzer Hetzer.


Podvozky Pz. Kpfw. 38 (t) Ausf. A-H a Sfl. 38 (t) Ausf. M, byly vyvinuty pro hmotnost 9 až 11 Mg (tun). Podvozky Jagdpanzer Hetzer byly navrženy pro hmotnost překračující 13 Mg (tun).


Munitionspanzer nebyl stavěn na těžkých podvozcích Hetzerů, ale na chassis Sfl. 38 (t) Ausf. M! Vozidla vyzbrojená pouze kulometem byla konstrukčně shodná se samohybným dělem: 15 cm s. IG 33/1 auf Sfl. 38 (t) Ausf. M.


Vyjadřovat se k popisu tančíků a tanků, nehodlám. Protože zde došlo k mnoha záměnám názvů, pojmů a zařazení vozidel. Za nejméně problematický považuji popis údajného středního tanku - i když obdržel nezasloužené glorifikační údaje a nový výklad historie svého vzniku.


Shrnutí
Díky kapitolám o obrněných automobilech a pásové technice, napsaným bez hlubší znalosti věci, dostává čtenář do ruky materiál ochuzený o třicet procent hodnověrných údajů! Nyní jen doufám, že obdobné chyby a zmatení pojmů, nenaleznou automobilní fandové i ve své části knihy.


Zdroj
Pavel Pilař: První obrněné automobily zn. Škoda a Praga, Historie a plastikové modelářství 1997, č. 6, str. 7 až 13
Praga, výkres č. 3607: Pancéřový vůz R, datovaný 16.11.1916
Jiří Tintěra: osobní poznámky z let 1970-1990


P. S.
V úterý 26. dubna 2005 byl tento příspěvek zařazen jako samostatný - čož tímto napravuji.
URL : https://www.valka.cz/PRAGA-H-Prochazka-J-Martof-t22898#104657 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more