Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského [1929-1941]

Moscow Aircraft Factory No. 39 named after V. R. Menzhinski
Московский авиационный завод № 39 им. В. Р. Менжинского
     
Název:
Name:
Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského Moscow Aircraft Plant No. 39 named after V. R. Menzhinski
Originální název:
Original Name:
Московский авиационный завод № 39 имени В. Р. Менжинского
Historie názvů:
History of Names:
DD.MM.1916-28.11.1921 Vojenský ústřední park-sklad
28.11.1921-DD.MM.1922 Letecký dělník
DD.MM.1922-DD.MM.1927 Letecké opravny č. 1
DD.MM.1927-DD.12.1929 Letecké opravny č. 1 V. R. Menžinského
DD.12.1929-08.12.1941 Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského
DD.MM.1916-28.11.1921 Military Central Park-Depot
28.11.1921-DD.MM.1922 Aviation Worker
DD.MM.1922-DD.MM.1927 Aircraft Repair Factory No. 1
DD.MM.1927-DD.12.1929 Aircraft Repair Factory No. 1 named after V. R. Menzhinski
DD.12.1929-08.12.1941 Moscow Aircraft Factory No. 39 named after V. R. Menzhinski
Obory výroby:
Production Subjects:
výroba letadel aviation
Sídlo hlavního závodu:
Headquarters:
DD.MM.1916-DD.10.1941 Moskva /
DD.10.1941-08.12.1941 Irkutsk /
DD.MM.1916-DD.10.1941 Moscow /
DD.10.1941-08.12.1941 Irkutsk /
Názvy a sídla poboček:
Subsidiary Name and Location:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vznik:
Founded:
DD.MM.1916
DD.MM.1916
Zánik:
Cancelled:
19.12.1941 zlúčenim so Závodom č. 125 na Závod 39 Irkutsk
19.12.1941 merged with Plant No. 125 to Plant 39 Irkutsk
Produkty:
Products:
DD.MM.1921-DD.MM.1921 KOMTA
DD.MM.1929-DD.MM.1929 KASKR-1
DD.MM.1930-DD.MM.1930 Polikarpov I-5
DD.MM.1930-DD.MM.193R Jakovlev AIR-4
DD.MM.1931-DD.MM.1931 Jakovlev AIR-5
DD.MM.1931-DD.MM.1933 Grigorovič I-Z
DD.MM.1931-DD.MM.1931 Laville DI-4
DD.MM.1932-DD.MM.193R Jakovlev AIR-6
DD.MM.1932-DD.MM.1932 Jakovlev AIR-7
DD.MM.1934-DD.MM.1935 Polikarpov I-15
DD.MM.1934-DD.MM.1934 Jakovlev AIR-8
DD.MM.1934-DD.MM.1936 Polikarpov I-16
DD.MM.1934-DD.MM.1934 Polikarpov I-17
DD.MM.1935-DD.MM.1936 Kočerigin DI-6
DD.MM.1936-DD.MM.1941 Iljušin DB-3
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Iljušin DB-4
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Petljakov Pe-3
Poznámka:
Note:
Od roku 1930 působí při závodu konstrukční kancelář CKB-39 OGPU.
V októbri 1941 bol závod evakuovaný z Moskvy. Väčšina továrne skončila v Irkutsku, v priestoroch Závodu č. 125, zvyšok vybavenia spolu s 1000 zamestnancami v Ulan-ude, kde posilnil miestny Letecký závod č. 99.
From 1930 at the plant operates the CKB-39 OGPU design office.
In October 1941 the plant was evacuated from Moscow. The greater part of the plant ended in Irkutsk, in the premises of the Plant No. 125, the rest of the equipment along with 1,000 employees ended in Ulan-Ude and strengthen the local Plant No. 99.
Zdroje:
Sources:
Dexter, Keith; Rodionov, Ivan.The Factories, Research and Design Establishments of the Soviet Defence Industry: a Guide.
ru.wikipedia.org
topos.memo.ru
irkipedia.ru
http://testpilot.ru/az_map/avia/zavod-39/
URL : https://www.valka.cz/Moskevsky-letecky-zavod-c-39-V-R-Menzinskeho-1929-1941-t184174#537768 Version : 0

former names:


DD.MM.1916-28.11.1921 Военный центральный парк-склад
(Voyennyj central district park-warehouse / Voyennyy tsentralnyy park-stock)
28.11.1921-DD.MM.1922 Авиаработник
(Aviarabotnik / Aviarabotnik)
DD.MM.1922-DD.MM.1927 Ремонтный воздушный завод № 1
(Remontnyj vozdušnyj zavod Well. 1 (Remvozduchzavod Well. 1) / Remontnyy vozdushnyy zavod Well. 1 (Remvozdukhzavod Well. 1))
DD.MM.1927-DD.12.1929 Ремонтный воздушный завод № 1 им. В. Р. Менжинского
(Remontnyj vozdušnyj zavod Well. 1 im. In. R. Menžinskogo / Remontnyy vozdushnyy zavod Well. 1 In. R. Menzhinskogo)
DD.12.1929-DD.MM.193R Авиационный завод № 39 им. В. Р. Менжинского
(Aviacionnyj zavod Well. 31 im. In. R. Menžinskogo / Aviatsionnyy zavod Well. 31. R. Menzhinskogo)
DD.MM.193R-08.12.1941 Московский авиационный завод № 39 им. В. Р. Менжинского
(Moskovsky aviacionnyj zavod Well. 31 im. In. R. Menžinskogo / Moskovskiy aviatsionnyy zavod Well. 31. R. Menzhinskogo)

Years are not certain, e.g. Aviarabotnik is cited from the year 1921 and from 1922. It is even possible that it was only surnamed Remvozduchzavodu. Remvozduchzavod Menžinskogo is my conjecture, since the sources agree that the plant no 39, the factory became from 1929 (or even 1930), but the epithet Menžinskogo carried since 1927..
URL : https://www.valka.cz/Moskevsky-letecky-zavod-c-39-V-R-Menzinskeho-1929-1941-t184174#546948 Version : 0
commons.wikimedia.org
.
Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského [1929-1941] - Kolektiv závodní konstrukční kanceláře CKB-39. Tato šaraška, vězeňská skupina, podléhala tajné policii OGPU, po jejímž řediteli se továrna jmenovala a který na fotce sedí uprostřed.

Kolektiv závodní konstrukční kanceláře CKB-39. Tato "šaraška", vězeňská skupina, podléhala tajné policii OGPU, po jejímž řediteli se továrna jmenovala a který na fotce sedí uprostřed.
URL : https://www.valka.cz/Moskevsky-letecky-zavod-c-39-V-R-Menzinskeho-1929-1941-t184174#546952 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more