Morane-Saulnier L

Morane-Saulnier MoS.3
     
Název:
Name:
Morane-Saulnier Type L Morane-Saulnier Type L
Originální název:
Original Name:
Morane-Saulnier Type L
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1913-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay /
DD.MM.1914-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva /
DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1913-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Morane-Saulnier: stovky / hundreds
Duks: ~400
Lebeděv: ~30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1913
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
384 kg 847 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
654 kg 1442 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,20 m 36ft 8,93in
Délka:
Length:
6,88 m 22ft 6,87in
Výška:
Height:
3,92 m 12ft 10,33in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,3 m2 196.98 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 7 Lambda o výkonu 59 kW nebo
Le Rhône 9C o výkonu 59 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome 7 Lambda, power 79 hp, or
Le Rhône 9C, power 79 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
115 km/h v 2000 m 71.5 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14 min do 2000 m 14 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m 13123 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers nebo 8mm kulomet Hotchkiss
1x pohyblivý 8mm kulomet Hotchkiss v prostoru pozorovatele - u některých strojů


6x 9kg bomba
1x fixed .303 Vickers or 8 mm Hotchkiss machine gun
1x flexible 8 mm Hotchkiss machine gun - some machines only


6x 20 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:


















Poznámka:
Note:
- těsně před vypuknutím války byla licenční výroba zahájena také u firmy Pfalz, která je stavěla ve variantách A.I a A.II, lišících se motorem, a také jako E.III, což byl jednomístný stíhací typ (Němci ovšem provozovali také několik kořistních strojů)
- je uváděno přibližně 600 postavených Moranů typ L, není mi známo zda to zahrnuje pouze stroje od mateřské firmy nebo i ruskou produkci
-
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Morane Saulnier Type L, Windsock Datafile No.16. Albatros Productions, Berkhamsted 1989. ISBN 0-948414-20-0.
Víšek, Ivan. Dvojí prvenství letounu Morane-Saulnier typ L, HPM 1995 / 07.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Munson, Kenneth: Fighters, Attack and Training Aircraft 1914-19, Blandford Press, London 1976, ISBN 0-7137-0760-7.
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#407043 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Morane-Saulnier L -


URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#67389 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Morane-Saulnier L - První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.

První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403622 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Morane-Saulnier L - U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v síťovkách na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.

U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v "síťovkách" na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403624 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Morane-Saulnier L - Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.

Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403625 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Morane-Saulnier L - V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.

V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403627 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more