Messerschmitt Me 323 E-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 323 E-1 Messerschmitt Me 323 E-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 323 E-1
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.02.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, Leipheim /
DD.02.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, Obertraubling /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1943-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
56
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
10 + 120
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
29000 kg 63934 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
48000 kg 105822 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
50500 kg 111333 lb
Rozpětí:
Wingspan:
55,00 m 180ft 5,34in
Délka:
Length:
28,15 m 92ft 4,26in
Výška:
Height:
9,60 m 31ft 5,94in
Plocha křídla:
Wing Area:
300,00 m2 3229.17 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
160,00 kg/m2 32.77 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
6
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14R o vzletovém výkonu 868 kW/1180 k Gnome-Rhône 14R, take-off power 1164 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
10740 l 2362 Imp gal / 2837 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
252 km/h v ? m 156.6 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
220 km/h v ? m 136.7 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2 m/s 393.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
16 min do 1000 m 16 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4200 m 13780 ft
Dolet:
Range:
1100 km 683.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1300 km 807.8 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm na přídi
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm na hřbetě
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm v bocích trupu
2x kulomet MG 151/20 ráže 20 mm ve věži EDL 151 na křídle
2x flexible 13 mm MG 131 machine gun in the nose
2x flexible 13 mm MG 131 machine gun amidships
2x flexible 13 mm MG 131 machine gun in beam positions
2x 20 mm MG 151/20 machine gun in a EDL 151 wing-mounted turret
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
užitečné zatížení: 10000 kg payload: 22046 lb
Zdroje:
Sources:
Kempski, Benedykt. Szybowiec/samolot transportowy Me 321/323 Gigant, TBiU Nr.160. Bellona, Warszawa 1993. ISBN 83-11-08302-9.
Dabrowski, H.-P. Messerschmitt Me 321/323 - Giganten der Luft, Waffen-Arsenal, 1993.
Smith, J. R.; Kay, Anthony L. German Aircraft of the Second World War. Conway Maritime Press, London 1972. ISBN 8-5177-836-4.
Schwarz, Karl. Transport-Riese, Teil 2, Klassiker del Luftfahrt 2007/01.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-1-t180139#528672 Version : 0
www.aviarmor.net
.
Messerschmitt Me 323 E-1 -


Messerschmitt Me 323 E-1 -


Messerschmitt Me 323 E-1 -


Messerschmitt Me 323 E-1 -


Messerschmitt Me 323 E-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-1-t180139#528673 Version : 0
www.aviarmor.net
.
Messerschmitt Me 323 E-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-1-t180139#528674 Version : 0
The last operational aircraft Me 323 Gigant for II. world war with the largest pravdopodobností ended up on the Czech territory in the Skutči. The Luftwaffe in the Transport squadrons of TG 1 to TG 5 to the 31.12.1944 exhibits at the 16./TG 4 (IV./TG 4) 12 pcs operated Me 323.

On the transfer protocol airport Facts of 21.05.1945 is a list of the aircraft on which it is even uvedeneno 11 pcs Me 323 as war booty by the Red army. The list also contains a description of the state in which the machines are taken. The inventory of the Russian officer gives a total of 11 pieces of Me 323, of which 1 piece damaged in 10 %, 4 pcs damaged of 50 % and 6 pcs of 100 %.

When compared to the official state aircraft Me 323, according to the Luftwaffe, from the 31.12.1944 and that the transmission protocol of the Skutče it is possible to say that the airport in Skutči was the last place in the II. world war ii, where landed the last 11 pcs operated Me 323 Gigant. Others produced pieces were made during the II. world war all of destroyed. Noteworthy on the above findings also is that this is a unique type of aircraft, that in such a small number survived the II. st. war.

Source: www.bauer917.mzf.cz - chapter Identification of the Me323, pass-through protocol provided by the Museum in Skutči..
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-323-E-1-t180139#559851 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more