Messerschmitt Bf 109 B-2

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 B-2 Messerschmitt Bf 109 B-2
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 B-2
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Bayerische Flugzeugwerke AG, Augsburg /
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1937-DD.06.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
341 celkem Bf 109 B:
Bayerische Flugzeugwerke: 76 (W.Nr.: 998-1064, 1701-1719)
Gerhard-Fieseler-Werke: 90 (W.Nr.: 3000-3089)
Erla-Maschinenwerk: 175 (W.Nr.: 272-416, 540-617)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1937
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1580 kg 3483 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2150 kg 4740 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2200 kg 4850 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,870 m 32ft 4,57in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft 0,61in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2 174.38 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
132,716 kg/m2 27.18 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Junkers Jumo 210 Da kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 508 kW (690 k) při 2 700 ot/min, 515 kW (700 k)v h= 1 500 m na I. převodový stupeň kompresoru a 501 kW (680 k) při 2 700 ot/min v h= 3 700 m II převodový stupeň kompresoru.
Vrtule třílistá V.D.M. s nastavitelným úhlem náběhu
Junkers Jumo 210 Da twelve-cylinder liquid-cooled inverted Vee-engine, rated 681 hp at 2,700 rpm for take-off, 690 hp at 2,700 rpm at 4,920 ft, 1st supercharger speed and 671 hp at 2,700 rpm at 12,140 ft, 2nd supercharger speed,
driving a three-blade variable-pitch propeller Type V.D.M.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
235 l 52 UK gallons (62 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
463 km/h v 4000 m 288 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 3700 m 217.5 mph in 12139 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,2 m/s 2007.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m 31168 ft
Dolet:
Range:
690 km 428.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm střílející hřídelí vrtule se zásobou 500 nábojů a
2x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm nad motorem, každý 500 nábojů
One fixed forward-firing 0.312 inch MG 17 machine-gun firing through the propeller hub and
two fixed synchronized forward-firing 0.312 inch MG 17 machine-guns over the engine cowling, 500 rpg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Přibližně po 30 kusech verze Bf 109 B-1 přešla výroba na verzi Bf 109 B-2.
Hlavní odlišností byla montáž kovové stavitelné vrtule (nejprve dvoulisté a později i třílisté). Do verze B-2 byl instalován třetíh kulomet a to mezi válce motoru, tento kulomet se však často přehříval a byl tak nespolehlivý, chlazení této zbraně se nepodařilo vyřešit. Použitím vrtule s nastavitelným úhlem náběhu se zlepšila stoupavost.
Stroje pozdějšího data výroby dostaly mírně výkonnější motory Jumo 210 Da a snad i Jumo 210 E.
14 Bf 109 B-1 a 27 Bf 109 B-2 bylo odesláno do Španělska, na tomto bojišti překonávaly kromě sovětských I-16 všechny protivníky, I-16 typ 4 byl protivníkem rovnocenným, ale I-16 typ 10 byl již této verzi nadřazený.
Just under 30 B-1s were made, before production switched the B-2 variant. The B-2 differed mainly from the Bf 109 B-1 in having a third MG 17 mounted in the engine, firing through the propeller hub, and in having a VDM (Hamilton) two-blade variable pitch metal airscrew. This third gun was prone to overheat. The metal propeller was also often added the B-1s to improve their performance. Later models had the slightly more powerful Jumo 210 Da engine and a three-blade variable-pitch propeller.
A total 41 109Bs were shipped to Spain (14 B-1s and 27 B-2s). When the Bf 109B-2 reached Spain, it proved to be the equal of the I-16, and superior to every other Republican plane. However, this was a period of rapid aircraft development. By the end of 1937 the Bf 109B-2 was outclassed by the I-16 Type 10, which could out-climb, out-turn and out-gun the Messerschmitt.
Zdroje:
Sources:
Roy Cross and Gerald Scarborough, Messerschmitt Bf 109, Versions B-E, London, Patrick Stevens, 1976, ISBN 0-85059-106-6.
Robert Michulec, Monografie Lotnicze No. 42, Messerschmitt Me 109 cz. 1, AJ Press, Gdynia 9, ISBN 83-86209-65-1.
http://www.messerschmitt-bf109.de/
www.messerschmitt-bf109.de
ru.wikipedia.org
sv.wikipedia.org
http://www.junkers.de.vu/
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bf109b.html

Messerschmitt Bf 109 B-2 -


Messerschmitt Bf 109 B-2 -


Messerschmitt Bf 109 B-2 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-B-2-t179874#528077 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more