CZK - Praga V3S

     
Název:
Name:
Praga V3S Praga V3S
Originální název:
Original Name:
Praga V3S
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p., Praha-Vysočany /
Automobilové závody Letňany n.p., Praha-Letňany /
Opravy zemědělských strojů n.p., Vinoř /
Období výroby:
Production Period:
02.04.1953-DD.MM.1983 (Praga V3S)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~130 000 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
19.02.1952 (1. prototyp / 1st prototype)
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1 (+ 25 na korbě / + 25 on the platform)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
55501) kg 122361) lb
Užitečné zatížení:
Payload:
55102) kg 121472) lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
110603) kg 243833) lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
55004) kg 121254) lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
165605) kg 365095) lb
Celková délka:
Overall Length:
69106) mm 22ft 8in6)
Celková šířka:
Overall Width:
2320 mm 7ft 7in
Celková výška:
Overall Height:
29257) mm 9ft 7in7)
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1ft 3.75in
Rozvor:
Wheelbase:
3580 mm - 1120 mm 141in - 44in
Rozchod:
Track:
1870 mm - přední náprava
1755 mm - zadní nápravy
73in - front axle
69in - rear axles
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, jednookruhová, bubnová
parkovací - převodová, pásová
service brake - single-circuit pressure-air drum brakes
parking brake - transmission brake, band type
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 12 V
ukostřený kladný pól
dva akumulátory: 12 V / 125 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
nominal voltage: 12 V
ground pole: positive
two batteries: 12 V / 125 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
Pneumatiky:
Tyres:
8,25-20 HD 10 PR
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-912
- vznětový, řadový, vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 6
- vrtání: 110 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 7 412 cm3
- maximální točivý moment: 353 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 70 kW při 2100 ot/min
Tatra T-912
- air cooled, in-line, four stroke, direct injection diesel engine
- number of cylinders: 6
- bore: 4.33 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 452 cu in
- maximum torque: 260 lb.ft at 1400 rpm
- maximum power output: 94 hp (95 PS) at 2100 rpm
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod mechanical, 4 forward and 1 reverse gears, normal or reduced drive mode
Spojka:
Clutch:
suchá, jednokotoučová, mechanické ovládání dry, single-plate, mechanical control
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
120 l 26 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h 37 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
32 l/100 km 8.83 mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km 373 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
72 ° / 32 °
Svah:
Gradient:
348) ° 758) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31,5in
Uživatelské státy:
User States:








9)










9)


Poznámka:
Note:
1) skříňová verze 6268 kg
2) na silnici (skříňová verze 3500 kg), 3510 kg v terénu
3) na silnici, 9060 kg v terénu
4) na silnici, 3100 kg v terénu
5) na silnici, 12160 kg v terénu
6) skříňová verze 7150 mm
7) plachta v horní poloze, 2530 mm po kabinu, skříňová verze 3020 mm
8) na silnici i v terénu
9) skříňová verze

přehled verzí
1) box-body version 13819 lb
2) on the road (box-body version 7716 lb), off-road 7738 lb
3) on the road, off-road 19974 lb
4) on the road, off-road 6834 lb
5) on the road, off-road 26808 lb
6) box-body version 23ft 5.5in
7) tarpaulin in the top position, 8ft 3.5in to the cab, box-body version 9ft 11in
8) on the road and off-road
9) box-body version

overview of versions
Zdroje:
Sources:
Tanková a automobilová technika v české a slovenské armáde, Naše vojsko, 2003, ISBN 80-206-0684-X
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#183821 Version : 0
Praga V3S


The V3S is designed for transporting materials up to 3350 kg or for transporting 25 people and pulling a trailer up to 3100 kg on the ground or for transporting materials up to 5350 kg and pulling a trailer up to 5500 kg on the road.


The car had good handling characteristics for its time and sufficient towing capacity. It has three driven axles; the rear axles have differential locks.


The good off-road handling is due to the favourable weight distribution on each axle and the high ground clearance achieved by the wheel reductions on all axles. The car is powered by a 70 kW in-line, four-stroke, six-cylinder, air-cooled diesel engine.


The electrical equipment and accessories are designed for a DC rated voltage of 12 V. The electrical installation is single conductor with a grounded positive pole. The driver's box is semi-droplet, all-metal construction. The view from the driver's cab is possible up to a distance of 2 m in front of the front bumper.


The car has a total of 10 gears (8 forward and 2 reverse), which is made possible by the use of an additional gearbox. From the auxiliary gearbox is derived a drive for a drum winch rated for 30 kN of rearward thrust, with the possibility of forward thrust and loading surface thrust (the efficiency of the guide pulleys reduces the thrust by about 0.7 times).


The steel beam car frame is equipped with heavily dimensioned bumpers at the front and rear. The steering is mechanical with a globoid worm with pulley with a total range of travel of 61°; the smallest turning radius is 10.5 m.


The platform is made of wooden grooved planks. The sides and rear face are hinged, the floor is covered with steel strips. Folding slat benches are built into the side walls. The platform is fitted with a removable carriage tarpaulin.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#184325 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Terénny nákladný automobil P V3S (valník) je možné upraviť pre odsun ranených.


TTD vozidla sú totožné s vozidlom Praga V3S.


Povolený počet prepravovaných osôb : 25


Odsunová kapacita :


- s využitím lavičiek : 20 sediacich,
- s použitím jednej súpravy DRNA : 6 ležiacich na nosidlách a 7 sediacich na ložnej ploche,
- pri improvizovanom spôsobe s využitím lavičiek a bočníc celkom 11 ležiacich na nosidlách, z toho 7 nosidiel je umiestnených naprieč automobilu na bočniciach a 4 nosidlá sú umiestnené pozdĺžne, voľne na podlahe.


Zdroj : Zdrav-23-3 TTD poľného zdravotníckeho materiálua techniky - predpis ČSLA, Praha 1986
CZK - Praga V3S - Odsunová úprava P V3S

Odsunová úprava P V3S
CZK - Praga V3S - Jedna z odsunových verzií

Jedna z odsunových verzií
CZK - Praga V3S - Praga P V3S odsunová úprava

Praga P V3S odsunová úprava
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#309056 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Schémata konstrukčních skupin automobilu Praga V3S.


Zdroj: Příručka řidiče automobilu Praga V3S, Naše Vojsko, 1984, 2. upravené vydání

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#253949 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Schémy vozidla Praga V3S.

Zdroj:
Učebnice řidiče z povolání, Naše vojsko, Svaz pro spolupráci s armádou, Praha 1960
Automobil a motocykl v obrazech, Díl druhý-Obrazové přílohy, Naše vojsko, Svaz pro spolupráci s armádou, Praha 1962

CZK - Praga V3S - Šasi terénneho nákladného vozidla Praga V3S

Šasi terénneho nákladného vozidla Praga V3S
CZK - Praga V3S - Redukčná (prídavná) prevodovka

Redukčná (prídavná) prevodovka
CZK - Praga V3S - Pohon nápravy s redukciou v kolesách

Pohon nápravy s redukciou v kolesách
CZK - Praga V3S - Poháňaná tuhá predná náprava

Poháňaná tuhá predná náprava
CZK - Praga V3S - Riadenie so šnekom a kladkou

Riadenie so "šnekom" a kladkou
CZK - Praga V3S - Schéma rozvodu el. prúdu

Schéma rozvodu el. prúdu
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#278284 Version : 0
Medium off-road vehicle P V3S.



Source: Car 1962 No.4
CZK - Praga V3S - Ovládacie prvky vozidla P V3S - popis.

Ovládacie prvky vozidla P V3S - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#377723 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Demonštrácia priechodnosti "vetriesky" terénom.


Zdroj : Vojenská technika 1958
CZK - Praga V3S - Stredný terénny automobil PRAGA V3S   © VOJENSKÁ TECHNIKA 1958

Stredný terénny automobil PRAGA V3S © VOJENSKÁ TECHNIKA 1958
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#213978 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Málo známe využitie stredného nákladného terénneho vozidla P V3S ako snežného pluhu.



Zdroj : Zápisník - ročník a strana bližšie neurčené
CZK - Praga V3S - Snežný pluh namontovaný na Pragu V3S   © ZÁPISNÍK

Snežný pluh namontovaný na Pragu V3S © ZÁPISNÍK
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#228021 Version : 0
Activity at the car Praga V3S - team. Scans from slides of the period training manual.

Květoslav Konvalina via Dolin

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#244775 Version : 0
Activity at the car Praga V3S - team. Scans from slides of the period training manual.

Květoslav Konvalina via Dolin

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#244777 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

V3S s přepravní nádrží na pohonné hmoty (pravděpodobně) NP-3 staršího provedení (rok 1968).

Květoslav Konvalina via Dolin

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#245226 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga V3S (VPZ 334 77-46), 4. základna taktického letectva, letiště Čáslav, 1999
CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#214534 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga V3S české armády jako učební pomůcka.

Zdroj: vlastní archív

CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#279376 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga V3S - valník v soukromém civilním použití.

Zdroj: soukromý archiv

CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#292340 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga V3S vyřazená z výzbroje Armády České republiky, Přelouč, 6.5.2009.
CZK - Praga V3S - vlastní foto

vlastní foto
CZK - Praga V3S - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#311843 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Praga V3S se skříňovou karoserií. Vnitřní rozměry skříně činily 4,55 x 1,19 x 1,85 m.
CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#84517 Version : 0
..
CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#576150 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more