SAAB S 29C Tunnan

     
Název:
Name:
SAAB S 29C Tunnan SAAB S 29C Tunnan
Originální název:
Original Name:
SAAB S 29C Tunnan
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1954-DD.MM.1956 Svenska Aeroplan AB, Linköping
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1954-DD.MM.1956
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
76 (S/N 29901-29976)
První vzlet:
Maiden Flight:
03.06.1953
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4700 kg 10362 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8000 kg 17637 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,00 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
10,23 m 33ft 6,75in
Výška:
Height:
3,75 m 12ft 3,63in
Plocha křídla:
Wing Area:
24,15 m2 259.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Svenska Flygmotor RM2 Ghost o tahu 22,2 kN Svenska Flygmotor RM2 Ghost, rated at 5,000 lbf
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2150 l
2x 450 l přídavná nádrž
473 Imp gal / 568 US gal
2x 99 Imp gal / 119 US gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1035 km/h v ? m 643.1 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
800 km/h v ? m 497.1 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
40 m/s 7874 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,3 min do 10000 m 7,3 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13700 m 44948 ft
Dolet:
Range:
1500 km 932.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
5 kamier pre kolmé i šikmé snímkovanie počas denných podmienok, priezory kamier boli vybavené otváracími dvierkami five cameras mounted in a modified nose (orthogonal and oblique)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Krídlo bolo neskôr prestavané do podoby verzie J 29E. Slúžili do roku 1970. -
Zdroje:
Sources:
Týc, Pavel. SAAB 29 Tunnan, L+K 2005/08.
Widfeldt, Bo. The SAAB J 29, Profile No.36. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Andersson, Hanns G. Saab Aircraft since 1937. Smithsonian Institution Press, Washington 1989. ISBN 0-87474-314-1.
http://military.cz/sweden/Saab-J29/default.htm
URL : https://www.valka.cz/SAAB-S-29C-Tunnan-t167399#503218 Version : 0
en.wikipedia.org
.
SAAB S  29C Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-S-29C-Tunnan-t167399#531645 Version : 0
Linkoping Museum, own photo
SAAB S  29C Tunnan -


SAAB S  29C Tunnan -


SAAB S  29C Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-S-29C-Tunnan-t167399#543725 Version : 0
Own photo, F21 Museum, Lulea
SAAB S  29C Tunnan -


SAAB S  29C Tunnan -


SAAB S  29C Tunnan -


SAAB S  29C Tunnan -


URL : https://www.valka.cz/SAAB-S-29C-Tunnan-t167399#619712 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more