LHD - Dixmude (L9015)

Dixmude (L9015)
Dixmude (L9015)
     
Název:
Name:
Dixmude Dixmude
Originální název:
Original Name:
Dixmude
Kategorie:
Category:
výsadková vrtulníková loď landing helicopter dock
Třída:
Class:
Mistral
Kódové označení:
Pennant Number:
L9015
Loděnice:
Builder:
Chantiers de l'Atlantique de Saint-Nazaire
Založení kýlu:
Laid Down:
20.01.2010
Spuštění na vodu:
Launched:
17.09.2010
Uvedení do služby:
Commissioned:
03.12.2011
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
DD.MM.RRRR v používání / in use
Velitel:
Commander:
23.06.2011-DD.MM.RRRR Goutay, Guillaume (Capitaine de vaisseau)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Posádka:
Crew:
21 vyšších důstojníků + 116 námořních důstojníků + 40 námořníků
21 senior officers + 116 naval officers + 40 petty officiers and mariners


další přepravované osoby / another transported persons
- 450 osob, možno zvýšit na 900 / 450 persons, possible raise to 900
- 150 osob štábu pro bojové velení / 150 persons from staff for battle command
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
16500 t 16239 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
32300 t 31790 long tons
Délka:
Length:
199 m 652ft 11in
Šířka:
Beam:
32 m 105ft
Ponor:
Draught:
6,2 m 20ft 4in
Pancéřování:
Armour:
žádné none
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
výroba elektrické energie:
- 3x hlavní dieselektrické agregáty Wärtsilä 16 V32 (3x 6200 kW)
- 1x pomocný dieselelektrický agregát Wärtsilä Vasaa 18V200 (1x 3000 kW)


pohon lodních šroubů:
- 2x elektromotory Pods Mermaid (2x 7000 kW)
electricity production:
- 3x basic dieselectric aggregates Wärtsilä 16 V32 (3x 8430 hp)
- 1x auxiliary dieselectric aggregate Wärtsilä Vasaa 18V200 (1x 4079 hp)


propulsion propellers:
- 2x electric motors Pods Mermaid (2x 9517 hp)
Výkon:
Power:
21600 kW při ? ot/min bhp at rpm
Šrouby:
Propellers:
2x směrově otočná gondola s 5-ti lopatkovými lodními šrouby / 2x Azipod (azimuth propulsion system, 5-bladed propellers)
Zásoba paliva:
Fuel Load:
1600 t 1575 long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
34,8 km/h 18.8 kt
Dosah:
Range:
19800 km při rychlosti 27,8 km/h 10691.1 nm at speed 15 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- 2x protiletadlový raketový komplex Simbad
- 2x kanón 30 mm Breda-Mauser
- 4x kulomet 12,7 mm M2-HB Browning
- 2x SAM systems Simbad
- 2x canons 30 mm Breda-Mauser
- 4x machine-guns 12,7mm M2-HB Browing
Vybavení:
Equipment:
navigační vybavení:
- 1 navigační radar DRBN-38A Decca Bridgemaster E250
- 1 Senin
- 2 centrální gyrolasery
- 1 GPS
- 1 rychloměr
- 1 hloubkoměr


radiolokátor a sytém řízení palby:
- 1 radiolokátor pro sledování vzdušné i pozemní situace MRR-3D NG
- 2 optronický systém řízení palby


radioelektronická obrana:
- 1 detektor radiolokačního ozáření ARBR-21
- 1 goniometrický zaměřovač rádiových vysílačů Elite
- radiolokační rušič BSM 1/2



komunikační prostředky:
- 1 Syracuse 3
- 1 Inmarsat
- 1 FleetSatcom
- LADT 11, 16 infrastructure pour LADT 22
- E/R VHF 2 Guerre PR4G pole Rita
- E/R UHF CCME TRBM-18E HQ11
- Athreis


systém velení a sběru informace:
- 1 SENIT 9
- SIC 21
- Gesvol
navigation equipements:
- 1 DRBN-38A Decca Bridgemaster E250 navigation radar
- 1 Senin
- 2 centrales gyrolaser
- 1 GPS
- 1 loch
- 1 sondeur


detection:
- 1 MRR-3D NG air/surface multifuction radar
- 2 optronic fire control systems



radioelectronics defence:
- 1 détecteur de radar ARBR-21
- 1 intercepteur goniometre de transmissions Elite
- Infrastructure pour brouilleurs de radars BSM 1/2


communications:
- 1 Syracuse 3
- 1 Inmarsat
- 1 FleetSatcom
- LADT 11, 16 et infrastructure pour LADT 22
- E/R VHF dont 2 Guerre PR4G pole Rita
- E/R UHF dont CCME TRBM-18E HQ11
- Athreis


command and information systems:
- 1 SENIT 9
- SIC 21
- Gesvol
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
6 přistávacích bodů pro vrtulníky
16 středních vrtulníků (NH-90, Tigre)
nebo
35 lehkých vrtulníků
6 helicopter landing spots
16 medium helicopters (NH-90, Tigre)
or
35 lihght helicopters
Poznámka:
Note:
domovský přístav: Toulon


výsadkové prostředky:
4 mechanizované výsadkové čluny
nebo
2 vznášedla


výsadková vrtulníková loď = francouzsky - Batiment de Projection et de Commandement (BPC)


Dosah 10800 km / při rychlosti 33,3 km/h


Další zásoby:
100 t potraviny (na 30 dnů pro plné osazení)
380 t pitná voda
port base: Toulon


landing vehicles:
4 LCM (Landing Craft Mechanized)
or
2 LCAC (Landing Craft Air Cushion)


landing helicopter dock (LHD) = french - BPC (Batiment de Projection et de Commandement)


Range 5832 nm / at speed 18 kt


Other supplies:
98,4 long tons food (to 30 days for full equipment)
374 long tons drinking water
Zdroje:
Sources:
Military Today
Net Marine
Wikipedia
URL : https://www.valka.cz/LHD-Dixmude-L9015-t145245#467499 Version : 0

Character airborne helicopter ships Dixmude[/heading]



The vessel was named after the town of Dixmude in Belgium, where during the battle of the Yseře on 16.10.1914 French naval infantry for the support of the belgian artillery repulsed the German attack.

Name of vessel it's'd town of Diksmuide in Belgium (French name Dixmude), where at the Battle of the Yser on the 16th October 1914 the town of Diksmuide was attacked but the Germans were repelled would French marines and Belgian artillery.

Nb.FCH:
If the author is not spelled out, so are the photos from the excellent material from Jean-Michel Roche, published on the website of the Netmarine - Bâtiment de Projection et de Commandement Dixmude
.
URL : https://www.valka.cz/LHD-Dixmude-L9015-t145245#467565 Version : 0

L9015 Dixmunde[/heading]

.
LHD - Dixmude (L9015) - Guillaume Goutay  - první kapitán L9015 Dixmunde

Guillaume Goutay - první kapitán L9015 Dixmunde
URL : https://www.valka.cz/LHD-Dixmude-L9015-t145245#467626 Version : 0

L9015 FS Dixmude - the history of the craft - 2009[/heading]



16.April 2009 signed a contract for the construction of the third ship of class Mistral for the French navy. The price of the vessel was 420 million €.
Subcontractor for telecommunications and radar systems is the company Thales.
The construction of the vessel was given the designation "Project G33".

16.December 2009 the vessel was named Dixmude in honor of the French marine corps, which together with the belgian artillery 16.10.1914 rebounded in the belgian town of Dixmuinde (French Dixmude) the German attack. It happened during the battle of Ysery in Belgium (this battle took place 16. up to 31.October 1914)..
URL : https://www.valka.cz/LHD-Dixmude-L9015-t145245#467627 Version : 0

L9015 FS Dixmude - the history of the vessel - 2010[/heading]



The construction of the vessel took place in record time.

20.January 2010 the project was "G33" (i.e. the construction of the LHD Dixmunde) launched the ceremony of affixing the coat of arms on the pylon in the first segment of the vessel (weight 439 t) in the shipyard of Saint Nazaire. The ceremony followed the main designer Jacques Simonneau and director of the DGA (Direction Générale de l'armement - it is something like our Main ordnance department administration - ed. FCH) Patrick Legarsmeur.
Furthermore, participated in the commander in chief francouyského military navy admiral Pierre-Pierre-François Forissier, ceo of STX France, Jacques Hardelay, director of the division of surface vessels of the company DCNS Pierre Legros and a number of other esteemed and vzsoce ranking persons.

by the End of April, 2010 this was the first episode done (dimension 30 x 32 x 10 m, weight of 690 tonnes). Were built power units (three engines MAN with power of 6 MW with a weight of 110 t).

28.June 2010 have been completed, the superstructure and the flight deck.

22.July 2010 has begun installation of equipment for air traffic and the chimney for the exhaust fumes.

In September 2010 started training, the first sailors of the crew of Dixmunde on the Mistral ships (L0913) during ordinary operational cruise, and Tonnere (L0914) in the mission of the Emerald Move et Corymbe.

17.September 2010 have been completed the basic construction of parts a And B, on the rails assembled to each other and it was záhájeny work on their connection.

9.November 2010 was completed the assembly of both the ship's masts:
- the front of the mast with a weight of 11 t for multifunction radar MRR-3D and navigation radar DRBN-38A Decca Bridgemaster E250;
- the rear mast with a weight of 19 t for the components of the radioelektronické defense and interference (detector radar radiation ARBR-21, goniometrický sight radio transmitters Elite and radar jammer BSM 1/2).
The vessel was moved into the pool Penhoët, where it completes the installation subcontractors.

Unfortunately, I had to go for a beer, so finishing up tomorrow Wink.
LHD - Dixmude (L9015) - Zakládací emblém plavidla Dixmude na malém pilonu

Zakládací emblém plavidla Dixmude na malém pilonu
LHD - Dixmude (L9015) - Přenos prvního segmentu lodi jeřábem

Přenos prvního segmentu lodi jeřábem
LHD - Dixmude (L9015) - Nejvýznačejší účastníci slavnostního založení kýlu v čele s Vrchním velitelem vojenského námořnictva Francie admirálem Pierre-François Forissierem

Nejvýznačejší účastníci slavnostního založení kýlu v čele s Vrchním velitelem vojenského námořnictva Francie admirálem Pierre-François Forissierem
URL : https://www.valka.cz/LHD-Dixmude-L9015-t145245#467650 Version : 0
17. October 2018 occurred during takeoff from the deck of the ship to the helicopter crash NHIndustries NH90 Caïman, while this has been seriously damaged, the damaged was also the flight deck and 4 on it is located the sailors were wounded, one seriously. In the time of the accident the ship was about 130 km from the port of Dunkirk and participated in the NATO exercise "Trident Juncture 18."

Source:
https://www.valka.cz/topic/view/217636
aviation-safety.net
www.meretmarine.com
lemamouth.blogspot.com
www.defense.gouv.fr
www.opex360.com
www.letelegramme.fr
.
URL : https://www.valka.cz/LHD-Dixmude-L9015-t145245#610435 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more