Avia BH-33E

     
Název:
Name:
Avia BH-33E Avia BH-33E
Originální název:
Original Name:
Avia BH-33E
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.MM.19RR Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice /
DD.01.1934-DD.03.1937 Ikarus A.D., Zemun /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.03.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~34 Avia
22 Ikarus
První vzlet:
Maiden Flight:
28.05.1929
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
890 kg 1830 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1310 kg 2762 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,90 m 29ft 2,38in
Délka:
Length:
7,04 m 23ft 1,17in
Výška:
Height:
2,74 m 8ft 11,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,20 m2 238.96 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
59 kg/m2 11.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k nebo
Walter Jupiter VII o výkonu 353 kW/480 k, nebo
Gnome-Rhône Jupiter 9Ad o výkonu 353 kW/480 k (jugoslávské)
Vrtule dřevěná dvoulistá
Walter Jupiter VI, power 445 hp, or
Walter Jupiter VII, power 476 hp, or
Gnome-Rhône Jupiter 9Ad, power 476 hp (yugoslavian)
Propeller wooden two-blade
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
265 l 58.3 Imp gal / 70 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
294 km/h v ? m 167.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
250 km/h v ? m 147.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11 m/s 2066.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,5 min do 5000 m 8,67 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m 26247 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet vz. 28 nebo 7,69mm kulomet Darne 2x 7,92 mm vz. 28 or 7,69 mm Darne machine gun
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn


Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.
-
Zdroje:
Sources:
Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3.
Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11.
Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#27086 Version : 0
As Avia realized already in 1929 that her train had missed a bit with the all-wood concept BH-33, she decided to modernize the aircraft. The fuselage received a compartment construction of steel tubes. The engine was finer hooded and the aircraft received a differently shaped body. The prototype took off on May 28, 1929 and was immediately pt. Malkovsky presented at the Paris Air Show. It aroused a great response and so three were bought by the Soviet Union and three by Yugoslavia. In addition, Yugoslavia purchased production licensing rights. Subsequently, it produced a total of 42 Avia BH-33E-SHS aircraft at Ikarus. The last were in active service in 1941 as training and communication machines. Today, it probably seems like total nonsense, but during the Luftwaffe attack, two Yugoslav pilots took off against the Bf-109E. This crazy courage cost the life of Lieutenant Milenko Milivojevic and Cedkovic-Cig. The first was shot down by pilot ace Lieutenant Joachim Müncheberg and the second by Lieutenant Klaus Mietusch. After the occupation of Yugoslavia, 7 more aircraft remained in the Croatian army. It is used to fight partisans. Greece also bought 4 aircraft from Yugoslavia and used them for training purposes. The Czechoslovak Air Force purchased two machines for the Small Agreement plants, while our and Yugoslav machines occupied the 2nd-4th. place. In addition, two pieces were made for experimental purposes. One with a high-altitude Jupiter VII engine (480 hp), which was called BH-33E-VII, and one machine with a BMW engine, ie the licensed "Pratt & Whitney Hornet" marked as BH-33H or even B-133. However, the Ministry of National Defense promoted the installation of the in-line engine Škoda L, which later created the type BH- 33L formerly known under military markings Ba-33.

Sources:
www.studentenpilot.de
http://www.vinar.cz/mitte/bh33e.htm
surfcity.kund.dalnet.se
1000aircraftphotos.com

Avia BH-33E - Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)

Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)
Avia BH-33E - Československá Avia BH-33E

Československá Avia BH-33E
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#227446 Version : 0
for comparison, one side view.

http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html
.
Avia BH-33E -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#433227 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Avia BH-33E - Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.

Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#432788 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Avia BH-33E - Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe  Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.

Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#454880 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Avia BH-33E - Licenční Avija Jupiter (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.

Licenční "Avija Jupiter" (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33E-t1153#454883 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more