URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#429617
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Lehmann-Willenbrock, Heinrich
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#51508
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock
Přezdíván „Recke“ Narozen 11. 12. 1911 v Brémách Zemřel 18. 4. 1986 v Brémách Potopil 25 lodí o celkem 179.125 brt Poškodil 2 lodi o celkem 15.864 brt
Heinrich Lehmann-Willenbrock začal svou námořní kariéru v dubnu 1931, více než rok trvající službou na lehkém křižníku Karlsruhe (současně s Karl-Friedrich Mertenem) a 18 měsíční službou na školní plachetnici Horst Wessel. V dubnu 1939 byl přeložen k ponorkovým silám, kde dokončil svůj důstojnický výcvik. Po jeden a půl měsíci na U-8 dostal začátkem prosince velitelské místo na U-5 se kterou vykonal svou první bojovou plavbu. Byla to podpora vylodění v Norsku (Operation Hartmut) na jaře 1940 a plavba nepřinesla žádný úspěch v podobě potopené lodi. V srpnu U-5 opustil a 14.9.1940 převzal v loděnici novou ponorku U-96 se kterou pak vykonal 8 bojových plaveb. Šlo o člun typu VIIC, tedy značně větší než U-5 (typ II) . Po asi 3 měsících zkoušek lodi a zacvičení posádky, byl i se svou lodí přeložen z Německa k 7. ponorkové flotile v St. Nazaire. Z osmi jeho plaveb s U-96 byla nejúspěšnější třetí v únoru 1942, při níž potopil 7 lodí o celkové tonáži 49 490 brt. Po návratu z plavby byl zmíněn ve vysílání říšského rádia (Wehrmachtsbericht). Vysílání jako obvykle mírně přehánělo a připisovalo mu na této plavbě 55 600 brt potopeného prostoru. V té době měl hodnost Kapitänleutnant. Zřejmě následkem této události byl na jeho loď přidělen válečný korespondent Sonderführer-Leutnant Lothar-Günther Buchheim, ten provázel loď na její sedmé bojové plavbě. Později tuto zkušenost využil při psaní své knihy „Das Boot“ (česky Ponorka) podle které byl natočen stejnojmenný film. Kapitán z této knihy má údajně vzor v Lehmann-Willenbrockovi. Lehmann-Willenbrock předal svou U-96 v březnu 1942 a stal se velitelem 9. ponorkové flotily v Brestu. Zde působil až do roku 1944 a na svou poslední bojovou plavbu se vydal na palubě U-256 pouhých několik dnů před tím než město obsadily americké jednotky. Na palubě dosáhl norského přístavu Bergen, kde převzal velení 11 ponorkové flotily. V této pozici setrval do konce války. Ze zajetí se Lehmann-Willenbrock vrátil po roce v květnu 1946. Po válce spolu se svým bývalým kolegou [url=https://www.valka.cz//topic/view/13760]Karl-Friedrich Mertenem pracoval na vyzdvižení lodí potopených v Rýnu. V roce 1948 se třemi kamarády postavil plachetnici Magellan, s ní se přeplavili do Buenos Aires v Argentině kde se zúčastnili regaty. Později byl kapitánem na několika obchodních lodích. Proslavil se v roce 1959 jako kapitán nákladní lodi Inga Bastian kdy s velkou odvahou zachránil z hořící brazilské lodi Commandante Lyra 57 lidí z její posádky. V roce 1961 se stal kapitánem německé výzkumné lodi Otto Hahn, a zde pracoval více než deset let. Za své poválečné zásluhy byl v roce 1974 vyznamenán Spolkovým křížem za zásluhy (Bundes-Verdienstkreuz) kříž byl udělen se stužkou. Po dlouhá léta byl předsedou společnosti ponorkových námořníků v Brémách (U-Bootskameradschaft Bremen), která dnes nese jeho jméno.
Data jmenování do hodnosti: 14.10.1931 - Seekadett 1.1.1935 - Oberfähnrich zur See 1.4.1935 - Leutnant zur See 1.1.1937 - Oberleutnant zur See 1.10.1939 - Kapitanleutnant 1.3.1943 - Korvettenkapitan 1.12.1944 – Fregattenkapitän
11.12.1940 v 15:12 hodin britský parník "Rotorua" o 10.890 brt 11.12.1940 v 21:30 hodin holandský parník "Towa" o 5.419 brt 12.12.1940 v 01:56 hodin švédská loď "Stureholm" o 4.575 brt 2.12.1940 v 04:31 hodin belgický parník "Macedonier" o 5.227 brt 14.12.1940 v 08:55 hodin britská motorová loď "Western Prince" o 10. 926 brt 16.01.1941 v 03:56 hodin britský parník "Oropesa" o 14.118 brt 17.01.1941 v 07:45 hodin britský parník "Almeda Star" o 14.936 brt 13.02.1942 v 15:08 hodin britský tanker "Clea" o 8.074 brt 13.02.1941 v 19:50 hodin britský tanker "Arthur F. Corwin" o 10.516 brt (spolu s U-103) 18.02.1941 v 03:25 hodin britský parník "Black Osprey" o 5.589 brt 22.02.1941 v 15:49 hodin britský tanker "Scottish Standard" o 6.999 brt 23.02.1941 v 23:37 hodin britský parník "Anglo Peruvian" o 5.457 brt 24.02.1941 v 01:16 hodin britský parník "Linaria" o 3.385 brt 24.02.1941 v 08:36 hodin britský parník "Sirkishna" o 5.458 brt 28.04.1941 v 19:25 britský tanker "Oilfield" o 8.516 brt 28.04.1941 v 19:25 hodin norský tanker "Caledonia" o 9.892 brt 28.04.1941 v 19:25 hodin britský parník "Port Hardy" o 8.897 brt 19.05.1941 v 03:24 hodin britský parník "Empire Ridge" o 2.922 brt 05.07.1941 v 08:29 britský parník "Anselm" o 5.954 brt 31.10.1941 v 22:47 hodin holandský parník "Bennekom" o 5.998 brt 31.10.1941 v 22:48 neznámý parník o ca. 5.000 brt 20.02.1942 v 00:03 hodin britská motorová loď "Empire Seal" o 7.965 brt 20.02.1942 v 04:53 hodin americká motorová loď "Lake Osweya" o 2.398 brt 22.02.1942 v 02:44 hodin norský parník "Torungen" o 1.948 brt 22.02.1942 v 22:57 hodin britský tanker "Kars" o 8.888 brt 09.03.1942 v 21:09 hodin norská motorová loď "Tyr" o 4.265 brt
Poškozené :
14.12.1940 v 21:02 hodin britský parník "Empire Razorbill" 5.118 brt 18.12.1940 v 16:15 hodin holandský tanker "Pendrecht" o 10.746 brt 05.07.1941 v 08:29 hodin neznámá loď o ca. 5.000 brt (nepotvrzeno a nezapočítán)
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#75801
Version : 0
Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock now are back to eating from the cruise, 25.05.1941.
Heinrich Lehmann-Willenbrock (vpravo) na place filmu Ponorka (Das Boot), kde stojí tváří tvář hlavní postavě kapitána ponorky U-96, kterou hrál Jürgen Prochnow (vlevo). Této postavě posloužil Willenbrock jako předloha.
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#713461
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.