SOV - GAZ-AA (přehled verzí)

ГАЗ-АА

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

GAZ-AA / ГАЗ-АА



Sovietska licenčná výroba nákladného automobilu Ford Model AA.



Základné verzie:



GAZ-AA / ГАЗ-АА - licenčná výroba Ford Model AA (časť z dovezených dielov z USA a časť z dielov vyrobených v ZSSR).


GAZ-MM / ГАЗ-ММ - modernizovaná verzia s vyšším výkonom motora, úpravou riadenia, zadných tlmičov atď.


GAZ-42 / ГАЗ-42 - úprava GAZ-AA na pohon drevoplynom. Vyrábabý v rokoch 1939-1946 v počte 33840 vozidiel


GAZ-55 / ГАЗ-55 - sanitné vozidlo vybavené oplechovanou drevenou nástavbou na prepravu 4 ležiacich a 2 sediacich ranených. Vo výrobe v rokoch 1938-1945, vyrobených 9130 ks.


GAZ-60 / ГАЗ-60 - polopásové nákladné vozidlo, vyrobených 896 ks.


GAZ-03-30 / ГАЗ-03-30 - 16 miestny autobus, vyrobených 18613 ks.


GAZ-410 / ГАЗ-410 - nákladný automobil - sklápač.


Zdroj: М. Князев: Автомобили Красной Армии 1941-1945 г.; Бронеколлекциа - Специальный выпуск 2/2006 г.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#393894 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Niektoré ďalšie verzie automobilov na podvozku GAZ-AA :

GAZ-MM - ГАЗ-ММ - nosič 4 veľkorážnych guľometov DŠK,
Typ A (PM-3) - А (ПМ-3) - poľná opravárenská dielňa,
PRM-A / ПРМ-А - poľná opravárenská dielňa,
BZ-42 - БЗ-42 - automobilová cisterna.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - Cesta života cez zamrznuté Ladožské jazero. https://englishrussia.com/?p=2239#more-2239

"Cesta života" cez zamrznuté Ladožské jazero. https://englishrussia.com/?p=2239#more-2239
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - GAZ - AA s prívesom PK vz. 43  © autogallery.ru

GAZ - AA s prívesom PK vz. 43 © autogallery.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#227829 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tento konkrétní kousek je zrovna jeden z prvních kusů, které byly smontovány z komponentů Ford. Jsou na něm nápravy (a snad i rám) označené znakem Fordu (na nábojích kol).
Škoda jen té kamufláže Sad
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#110651 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

GAZ-AA


Délka: 5335 mm
Šířka: 2040 mm
Výška: 1970 mm
Hmotnost: 1.81t
Max. rychlost: 70 km/h





V roce 1929 byly smontovány první automobily Ford-AA v Nižnyj Novgorodu z částí dovezených z USA. Současně začala v Niznyj Novgorodu (od r.1932 Gorkyj) vznikat nová továrna na automobily. Název GAZ vznikl zkrácením názvu továrny Gorkij Automobile Zavod. V lednu 1932 byly vyrobeny první vozy GAZ-AA (takřka přesné kopie Fordu AA) v nové továrně. Toto vozidlo spolu se ZIS-5 bylo hlavním nákladním vozidlem používaným Rudou Armádou v prvních dvou letech 2. světové války. Nevýhodou těchto vozidel bylo, že v této době byla už více než 10 let stará. Jejich výhodou však byla jejich nepopiratelná jednoduchost a zjednodušení unifikace armády, která tak měla pouhé dva modely nákladních automobilů. Tento vůz byl v Sovětském svazu velmi respektovaným a proslaveným. Pro jeho kapacitu 1,5 tunového nákladu byl nazýván Polutorka.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#46862 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pohon: 4x2
Rozměry ložné plochy: 2450x1870
Rozvor náprav: 3340 mm
Výška nad vozovkou: 200 mm
Poloměr otáčení: 7,5 m
Rám: Svařený nosný rám
Pneu: 6,50-20
Motor: 4-taktní, řadový 4- válec s karburátorem,
průměr / chod pístu 98,43/107,95
komprese 4,2:1
výkon v koňských silách 40
zdvihový objem l. 3,285
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#110652 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Přidávám jednu dobovou fotografii. Ze snímku je patrné, že tento typ používaly i čs jednotky v SSSR.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157117 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Snímek z válečného Vyškova. Jde o přehlídku ku příležitosti pohřbu Martina Hrustaka z Čechyně který padl na východní frontě. Vyškovská radnice. Jde o rok 1944. Pod vlajkou ve vyzdobeném průjezdu je vystavena rakev s ostatky.
Vozidlo je pravděpodobně kamuflované německou žlutou se zalenými a hnědými hádky. Tedy klasický německý standard 1943-1945. Na blatníku je znak příslušnosti k duhu vojska, vevnitř je vepsána dvojka .SPZ je WH 108017. Na dveřích vozidla jsou malá tmavá písmena.
Dolin
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#190520 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

GAZ-AA


Zdroj: http://englishrussia.com/?p=462
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - Sovietsky GAZ-AA - veľmi dobre zachovaný veterán

Sovietsky GAZ-AA - veľmi dobre zachovaný veterán
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - Americký Ford AA. Riadenie na ľavej strane - zrejme exportná verzia.

Americký Ford AA. Riadenie na ľavej strane - zrejme exportná verzia.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#298823 Version : 0
Gaz-AA in čs.the army


Dnešným dňom (14.2.1948) prideľujem nasledujúce mot. vozidlá individual riadičom as follows :

Gaz-AA reg. - no. 43731, military Mackulin Miroslav,
Gaz-AA reg. no 43732, military Argalaš Stefan,
Gaz-AA reg. no 43733, military Seták Ján,
Gaz-AA reg. no 43734, voj Česlak Nicholas.


Source : DR veliteľa Delostreleckého oddielu 261 Kosice, mjr. Ján Keníža year 1948

Fund VHA military history institute in Bratislava.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#460321 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Podle některých zdrojů přísluší označení AA jen starším vozům (s lisovanými blatníky) pozdější modely byly údajně označeny MM. tyto zjednodušené válečné modely měly motor z vozu GAZ M1 a měly blatníky tvořené z rovných ploch, zjednodušenou kabinu (často i jen s jedněmi dveřmi nebo bez dveří jen s plachtou) a jen jeden reflektor (na pravé straně). Vozy byly vyráběny až do roku 1950 poslední už pod značkou UAZ.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157134 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Musel jsem se rychle kouknout do literatury a musím říct, že bitaxe má (opět Smile ) pravdu. Např. Bart Vaderveen uvádí GAZ-MM jako: "Velmi zjednodušená vojenská verze vozidla GAZ-AA známá jako "Ruský Ford" (některá vozidla měla jediný světlomet a vzadu jednoduché pneumatiky)..."
Na www stránkách (rkkaww2.armchairgeneral.com) jsou k tomuto typu výkresy a fotografie. Verze bez dveří (resp. s plátěnými dveřmi) je tam označovaná jako model 1941. Verze s dřevěnými dveřmi (ke které přikládám další snímek čs. jednotky) je označována jako model 1943.


Měl bych tedy opravit komentář k předchozímu snímku. Příslušníci čs jednotky (měla by to být paradesantní brigáda) jedou na vozidlech GAZ-MM.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157138 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ono to s tím označením není tak úplně jisté, je uváděno jen některými zdroji a není zcela jisté zda jde o označení továrny nebo třeba armády. V dokladech které vydávala policie (tedy milice) je údajně jen verze AA, ale to může být až poválečná záležitost a přesné rozlišení verzí už mohlo být v té době lhostejné (původní AA i nové MM byly odlišné spíše v tom že se zjednodušila výroba než v něčem jiném a policie je nemusela rozlišovat) Některé ruské zdroje verzi MM uvádí, proto jsem na ni upozornil Smile Ale píšu to z hlavy takže může někde být i chyba Sad .
Vozy se velmi proslavily při zásobování Leningradu kdy udržovaly "cestu života" po zamrzlém jezeře v provozu až do jara (i díky své malé hmotnosti) Řidiči je díky jejich jednoduchosti (a tedy snadným opravám) měli rádi i když už v době zavedení do výroby nebyly nikterak moderní.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157142 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vážení příznivci GAZů AA,
ten Ford, který je výše vyfocen (zřejmě v Rokycanech, vedle CMP F60L) není GAZ AA, ačkoli se tak tváří. Zřejmě vznikl ze dvou (nebo více) vraků, GAZ AA a nejaká Fordka (asi německá, např. BB) Zadní náprava nemá správnou pozici vůči kabině, což dává vozidlu odlišnou celkoovou kompozici a zavěšení zadní nápravy vypadá jako na Fordu BB, nebo pozdější verzi, rozhodně však ne GAZ/Ford AA. Původní zavěšní zadní nápravy bylo výhradně typu "cantilever", viz obrázek dole. Pravděpodobně také motor, převodovka a kardan není původní.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#169479 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ještě několik slov na téma GAZ AA vs MM:


Několik následujících milníků by mělo osvětlit historii výroby Gazů AA/MM


Dne 31. května 1929 podepsali Valerij Měšlajuk, zástupce předsedy Nejvyššího sovětu pro národní hospodářství a Peter E. Martin, vicepresident Ford Motor Co. dohodu o vybudování závodu na výrobu automobilů Ford A a Ford AA


13. srpna 1929 začaly zemní práce u Nižného Novgorodu


20. května 1930 byl položen základní kámen nového závodu


V listopadu 1931 byla podstatná část celého závodu připravená na instalaci technologických zařízení.


Během výstavby nového závodu probíhala montáž vozidel GAZ AA dvou menších továrnách, Gudok Oktjabrja v Nižném Novgorodu a moskevský KIM (pozdější AZLK, vyrábějící Moskviče). První ruské Fordy AA (GAZ AA to byl až po rozběhnutí výroby v Nižném Novgorodě) smontované z amerických dílů vyjely ještě během roku 1930.


1. dubna 1932 začala licenční výroba v závodě GAZ (Gorkovskij Avtomobilnyj Závod, neboť Nižnyj Novgorod byl mezi tím přejmenován na Gorkij)


17. dubna 1935 sjel s výrobního pásu jubilejní stotisící GAZ


v roce 1936 byla v zahájena výroba nového osobního automobilu GAZ M1 (Emka) s novým motorem M1, což byl benzínový čtyřválec o výkonu 50 koní. Tato pohonná jednotka se stala také základem modernizace typové řady nákladních automobilů GAZ MM (čili první Gazy MM měly stejnou kabinu a blatníky jako GAZ AA). Již tehdy ale existovala snaha ušetřit některé karosářské díly a tak se objevil GAZ MM s dřevěnou budkou a se střechou z dehtované plachtoviny.


Za války, kdy byla továrna značně poškozena německým bombardováním, nastalo další zjednodušení konstrukce. Přední blatníky dostaly nový hranatý tvar a nebyly už lisované, ale pouze ohýbané, ubyl jeden přední reflektor, dřevěná kabina dostala místo dveří pouze závěsy z pogumovaného plátna. Tyto válečné modely jsou někdy zmiňovány jako GAZ-MM-V (v azbuce B, Vojennyj).


Po válce byla výroba Gazů AA/MM v Gorkém zastavena a výrobní linky byly přesunuty do závodu UAZ, kde se v roce 1947 rozběhla výroba Gazů MM, která tam probíhala až do roku 1950.


Obrázek dole ukazuje, že přes nedostatek masa byly v Moskvě na všechno připraveni
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#169480 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Dík za doplnění (spíš vysvětlení Smile ) o přechodu výroby AA na MM. Dá se starší verze MM nějak vnějsškově poznat od předchozí verze AA ?
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170215 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jak od sebe dle vnějšího vzhledu rozpoznat GAZ-AA a první GAZ-MM (tzn. ty, které ječtě mely původní kulaté blatníky a kulatou uzavřenou budku), to tedy opravdu nevím. Určitě ty původní, smontované ještě z amerických dílů, mely zcela jiný znak na chladiči (ne ten odlitý, jako má ten náklaďák z Rokycan, ale smaltovaný, s nápisem Russkij Ford, nebo tak nějak). Určitě ta ruské Gazy měly jiný tvar výfuku (tlumič bylo válcovité těleso) zatímco americké i ruské Fordy měly tvar tlumiče kuželový. Ale jelikož hlavním rozdílem byl jiný motor, je možné AA a první MM rozlišit pouze při pohledu pod kapotu. To asi také vedlo k tomu, že se všeobecně má za to, že AA = kulaté blatníky a MM = hranaté blatníky, což, jak bylo ukázáno výše, není zcela korektní.
A jedna zajímavá poznámka na okraj. Montážní a výrobní linky v Gorkém byly sestaveny výhradně z dovezených strojů. Je velmi pravděpodobné, že se jednalo buď výhradně, nebo ve velké většině o stroje dovezené z Německa, kde se tou doboou likvidovala výroba Fordů A/AA a zaváděla výroba Fordů BB. To se zmiňované problematiky AA vs MM netýká, ale je to celkem zajímavé, zejména s ohledem na další vývoj vztahů.


Náklaďákům zdar!
Honza Moštěk.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170393 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Německé stroje jsou asi pravděpodobné i z jiného důvodu, americké by zřejmě byly upraveny na americkou normu a tedy na závity whitworth ne metrické, to jsem ale o AA nikdy neslyšel (což neznamená že to tak nebylo) takže evropské stroje jsou opravdu velmi pravděpodobné tím spíš že vztahy v té době byly mezi oběma zeměmi značně blízké.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170395 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ohledně metrické a palcové soustavy, to rozhodně NEBYL důvod, neboť ruská vozidla, stejně jako německá, měla vše v palcích a závoty byly Withworth. Podle mě důvodem bylo to, že Ford v Německu byl nejblíž a obecně v té době existovaly velmi dobré vztahy mezi Německem a SSSR. Ale to se dostávám do oblasti dohadů. Nicméně ty palce a závity, to je fakt. To se ale do značné míry týkalo i jiných automobilů. Když se podíváte na rozměry loížisek, průměry čepů. vrtání atd. na ostatních automobilech, jsou to sice rozměry v mm, ale v řadě případů se jedná pouze o přepočty z palců. Prostě, bez ohledu na třídní nepřátelství, Amerika byla vzorem... Smile
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170635 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to že amerika byla vzorem (a dodavatelem je dobře doloženo třeba výrobou traktorů Stalinec Smile původně Best 60, licence prodaná firmou Caterpillar závod stavěna rozjet pod americkým dohledem Smile ) není třeba pochybovat. V technice je minimum věcí u nichž není snadno najít původní vzor (občas i anglický).
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170962 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace :

Snímek z válečného Vyškova...



Pro němce atypická je značka, je to značka patřící dozadu, a staršího typu (pozdější nemají useknuté rohy) dopředu patří značka obdélníková a obvykle byla uprostřed. Proti sovětským vozidlům je dodán světlomet pro jízdu při zatemnění (Notek)
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#190539 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more