CZK - SPOT-55

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Speciální požární pásové vozidlo SPOT - 55
Speciální požární pásové vozidlo je určeno k likvidaci všech druhů požárů ve složitých terénních podmínkách. Například při požárech lesů, haváriích plynovodů, rafinerií, povrchových dolů, elektráren apod.


K tomuto účelu je požární vozidlo vybaveno objemovou nádrží na vodu, dvěma otočnými proudnicemi ovládanými z místa velitele, pěnotvorným zařízením a dvěma práškovými přístroji. Proti zvýšeným teplotám okolí je vozidlo chráněno vodní mlhou. Teplota povrchu vozidla je snímána a signalizovaná osádce. Pro hašení požáru na rovinatých plochách je vybaveno buldozerovou radlicí se zařízením pro plošné hašení.


Vozidlo je vybaveno zařízením, které signalizuje osádce nebezpečí radioaktivního záření. Proti účinkům radioaktivního záření chrání osádku speciální obložení a vodní náplň nádrže.


Takticko - technická data SPOT - 55


Osádka: velitel, strojník, řidič


Hmotnost vozidla
Pohotovostní: 37 500 + 100 kg
Užitný náklad (včetně 3 osob): 12 000 + 500 kg
Skutečná celková hmotnost: 50 500 + 500 kg
Osádka (počet osob včetně řidiče): 3 osoby


Rozměry vozidla
Délka s radlicí: 7 950 + 200 mm
Šířka s radlicí: 3 400 + 50 mm


Výška v nezatíženém stavu
V přepravní poloze lafetové proudnice max.: 3 450 + 80 mm
V pracovní poloze lafetové proudnice max.: 4 500 mm
Světlá výška při celkové hmotnosti vozidla: min. 380 mm


Nájezdový úhel
Přední: 15°
Zadní: 30°


Vnější průměr zatáčení
Stopový: 8 000 mm
Obrysový: 11 000 mm


Maximální rychlost s náplní hasicí směsi
Terén: 20 km/hod
Silnice: 30 km/hod
Trvalá rychlost: 30 km/hod
Základní spotřeba paliva: 210 litrů/100 km
Provozní spotřeba paliva při hašení: 100 litrů/hod (při jmenovitém výkonu čerpacího zařízení a klidu vozidla)
Jízdní dosah: 150 km


Schopnost překonávat překážky
Maximální úhel stoupání: 15°
Boční náklon: 15°
Hloubka Brodu: 1,0 m


Pozorovací přístroje
Velitele: TPKU2B (pětinásobně zvětšující, zorné pole 7,5°), čtyři hranolové přístroje
Řidiče: Dva hranolové pozorovací přístroje


Hnací ústrojí


Motor
Druh: V55, naftový, čtyřdobý, rychloběžný,s přímím vstřikem paliva.
Maximální výkon při otáčkách 2000 za min: 425 kW
Regulátor otáček: odstředivý, všestupňový, bez korektoru dodávky paliva.
Minimální stálé otáčky: 500 - 600 za min
Hmotnost motoru: 920 kg


Provozní údaje motoru


Teplota chladicí kapaliny
Provozní: 70 až 90 °C
Krátkodobě přípustná: 105°C


Teplota oleje
Provozní: 70 až 90 °C
Krátkodobě přípustná: 110 °C


Tlak oleje
Při provozních otáčkách: 0,6 až 1 MPa
Při min.stálých otáčkách: 0,2 MPa


Otáčky motoru
Provozní: 1600 až 1900 ot/min
Maximální: 2000 ot/min


Palivová soustava
Používané palivo: motorová nafta


Obsah palivových nádrží
Přední: 205 litrů
Zadní: 190 litrů
Čističe paliva: pro hrubé čištění síťový, pro jemné čištění - plstěný - dvojitý.
Čističe vzduchu: dvoustupňový se samočinným odsáváním prachu pomocí ejektoru


Mazací soustava
Obsah mazací soustavy: 82 litrů
Plnicí obsah olejové nádrže: 60 litrů
Čistič oleje: MAF se dvěma štěrbinovými vložkami a odstředivý čistič oleje MC1


Chladicí a ohřívací soustava
Obsah: 85 litrů
Náplň: nízkotuhnoucí kapalina
Ohřívač: tryskový s elektrickým i ručním pohonem


Ústrojí pro spouštění motoru vzduchem
Hlavní ústrojí: vzduchem s plněním lahví kompresorem
Kompresor: AK150 třístupňový, dvouválcový
Provozní tlak kompresoru: 15 MPa
Doba plnění lahví: 30 až 45 minut
Počet a obsah lahví: dvě po 5 litrech


Převodové ústrojí
Spojovací převod: ozubenými koly do rychla
Množství oleje ve skříni: 9 litrů
Hlavní spojka: vícelamelová, suchá
Převodovka: se stálým záběrem se synchronizací 3., 4. a 5. převodového stupně, s pohonem větráku, kompresoru a olejového čerpadla


Počet převodových stupňů: 5 pro jízdu vpřed a 1 pro jízdu zpět
Množství oleje v převodovce: 13 litrů
Směrové ústrojí: planetové dvoustupňové se spojkami PSÚ
Brzdy: pásové, plovoucí s litinovým obložením
Množství maziva v každém PSÚ: 2,5 litrů
Konečné převody: dvoustupňové s planetovým soukolím
Množství maziva v každém konečném převodu: 4,5 kg


Podvozek
Druh: pásový s hnacími koly v zadní části vozidla
Pásy kovopryžové
Počet článků v každém pásu: 91 kusů
Šířka článků: 580 mm
Rozteč článků: 137 mm
Hmotnost jednoho pásu: 1630 kg
Hnací kola se snímatelnými ozubenými věnci
Napínací kola litá s kovovými obručemi
Pojezdová kola dvojitá s pryžovými obručemi
Závěsné ústrojí nezávislé
Tlumiče kapalinové
Pérování torzními tyčemi


Elektrická výstroj
Elektrické vedení: jedním vodičem (kromě nouzového osvětlení)
Ukostřený pól: záporný (-)
Napětí v elektrické síti
Není-li motor v chodu: 24 V
Jeli motor v chodu: 24-29 V
Napětí pro výstražné a rozhlasové zařízení, kameru a monitor: 12 V
Stupeň odrušení: zvláštní II.c


Zdroj elektrické energie


Akumulátory
Počet a druh: 4 kusy, olověné s elektrolytem
Kapacita akumulátorů: 150 Ah, typ 6 SST 150
Celková kapacita: 300 Ah
Hmotnost jednoho akumulátoru s elektrolytem: 64 kg


Dynamo
Druh: derivační G 6,5
Výkon: 6 500 W
Nominální napětí: 26 až 28 V
Nominální proud: 180 A
Hmotnost: 46 kg


Spotřebiče elektrické energie


Spouštěč
Typ: ST16M
Druh: elektrický, stejnosměrný, sériový
Výkon: 11 KW


Pojítka
Radiová stanice: R-123, přijímač, vysílač
Dosah do 20 km
Hovorové zařízení: R-124 pro 4 účastníky
Přenosná radiová stanice: PR-41
Dosah do 20 km


Protipožární zařízení
Druh: automatické
Počet hasicích lahví: 3 kusy
Složení hasicí náplně: směs „3,5“
Hmotnost náplně: 1,46 až 1,6 kg


Sledovací zařízení
Pozorovací kamera: černobílá
Monitor: černobílý televizní přijímač Merkur 2
Výstražné a rozhlasové zařízení: AZD 501


Hasicí nástavba

Dosah lafetových proudnic
Min. dostřik: 35 m
Min. výška dostřiku: 10 m


Čerpadlo 32
Jmenovitý průtok: 3 200 litrů/min.
Při manometrickém tlaku: 800 kPa
Při geodetické sací výšce: 1,5 m
Maximální tlak čerpadla: 1 600 kPa
Sací výška: min. 6 m


Čerpadlo K 25
Jmenovitý průtok: 1 250 litrů/min.
Při manometrickém tlaku: 1 600 kPa
Při geodetické sací výšce: 1,5 m


Pevný přiměšovač
Největší přisáté množství pěnidla
Při hnacím tlaku 800 kPa: 120 litrů/min.


Hlavní nádrž na vodu
Jmenovitý objem: 9 000 litrů


Boční nádrž na vodu
Jmenovitý objem: 2 000 litrů
Zkušební přetlak: 15 kPa


Nádrž na pěnidlo
Jmenovitý objem: 2 000 litrů
Zkušební přetlak: 15 kPa


Práškový hasicí přístroj
Typ: P 250 HA
Náplň - prášek BCE: 2x 250 kg
Provozní tlak nádrže: 1,2 až 1,8 MPa
Délka tlakové hadice: 25 m
Pracovní rozsah teploty: 20 až 50 °C


Vzduchové dýchací přístroje


Provozní
Dvoulahvový zásobník 2x 3/30 MPa typ 3038: 3 kusy
Provozní tlak: 30 až 0 MPa
Provozní medium: Vzduch
Rozměry: 575x220x120 mm
Hmotnost (bez vzduchu): 11,5 + 0,5 kg
Hmotnost pohotovostní se vzduchem: 13,5 + 0,5 kg
Zásoba vzduchu: 1 800 litrů


Únikový
Jednolahvový zásobník 2x 20 MPa typ 3265: 3 kusy
Provozní tlak: 20 až 0 MPa
Provozní medium: Vzduch
Rozměry včetně ventilu: 410x108 mm
Hmotnost (bez vzduchu): 3,8 + 0,5 kg
Hmotnost pohotovostní se vzduchem: 4,3 + 0,5 kg
Zásoba vzduchu: 400 litrů


Zdroj
Informace mám z uživatelského manuálu o obsluze SPOT-55. Tato TTD poskytujeme při různých prezentacích záchranného praporu, nyní již samostatné záchranné roty, jak v posádce tak i na veřejnosti.



Vážený pane kolego,
dovolil jsem si upravit vzhled (štábní kulturu) vaší práce.


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#289973 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

SPOT = Špecialny Požiarny Tank


Vzniklo veľmi zaujímavé vozidlo,ktoré svojou originálnou a revolučnou koncepciou vyvolalo veľký záujem i v zahraničí. Jeho využitie malo byť v rámci civilnej obrany. Narozdiel od klasickej hasičskej techniky,ktorá musela od požiaru dodržiavať bezpečný odstup, toto vozidlo mohlo pôsobiť v tesnej blízkosti požiaru a dokonca i priamo v ohnisku. To sa potvrdilo i v jeho prvom nasadení pri hasení veľkého lesného požiaru pri Chomutove, kde plne nahradil okolo 40 hasičov.
K vlastnej činnosti bolo vozidlo vybavené objemnou nádržou na vodu, dvoma vodnými delami,zariadením na výrobu peny, dvoma práškovými hasiacimi prístrojmi, vlastným chladiacim systémom (trysky vytvárajúce vodnú hmlu, ktorá chráni vozidlo pred nárastom vnútornej teploty) a radlicou BTZ-55. Pásy tanku boli vybavené pryžovými blokmi a pojazdové kolesá boli chránené proti sálavému teplu.



hmotnosť s max.náplňou 42 500kg
dojazd 270km
max.rýchlosť 50km/hod
výkon motora 425 kW
stúpavosť 30°
bočný náklon 30°
brodivosť 1,4m
palivo 600litrov(NM/30)
dosah vodných diel 80m
posádka 3 muži


Existovali tri varianty vozidla :


1.(základná)
Náplň: a.) voda-11 000l
penidlo-2 000l
prášok-2x250kg
b.) radlica
c.) kovové pásy s pryžovými blokmi
d.) protiatómová ochrana


2. a.) voda-13 000l
penidlo-2 000l
b.),c.)d.)-na prianie zákazníka


3. a.) voda-15 000l
b.),c.)d.)-na prianie zákazníka


V lete 1991 sa uskutočnili rozsiahle skúšky vo Výskumnom ústave 010 vo Vyškove,ktoré dopadli výborne,až na pár malých nedostatkov, ktoré sa dali ľahko odstrániť. Hlavným nedostatkom bolo vnikanie dymu do priestoru posádky a slabšia ochrana vozidlovej batérie, ktorá sa mohla v budúcnosti stať slabinou vozidla.


Zdroj: brano
CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#46234 Version : 0
Further information: http://www.pozary.cz/clanek.asp?id_clanku=1429
CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#46237 Version : 0
A few photos from http://www.pozary.cz/clanek.asp?id_clanku=1429
CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#46238 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

a este dve
CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#46239 Version : 0
Prototype
CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#62692 Version : 0
(c)venyn
CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#133746 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Byla to hezká podívaná, jen mi není jasné v údajích od Brana to pronikání kouře do prostoru posádky, když to má ochranu proti ZHN a chemickým zbraním.


Dano
CZK - SPOT-55 -


CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#133804 Version : 0
SPOT-55 in "action", Cihelna 2007. 18.8.2007.
CZK - SPOT-55 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
CZK - SPOT-55 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#228995 Version : 0
Static demonstration, Cihelna 2007, 18.8.2007.
CZK - SPOT-55 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
CZK - SPOT-55 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#229003 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Foceno na Hasičských slavnostech v Litoměřicích.


Zdroj: Soukromý archiv
CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#239187 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Našel jsem ještě zadní pohled na stejný tank.


Foceno na Hasičských slavnostech v Litoměřicích.


Zdroj: soukromý archiv
CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#240624 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Foceno na Hasičských slavnostech v Litoměřicích.


Zdroj: Soukromý archiv
CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#289621 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

SPOT-55 pohled na pracoviště řidiče.


Zdroj: soukromý archiv
CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#290076 Version : 0
Source :
Private photo.
CZK - SPOT-55 - Soukromé foto z akce  SDH Panoší Újezd 9.7.2005

Soukromé foto z akce SDH Panoší Újezd 9.7.2005
CZK - SPOT-55 - Soukromé foto z akce  SDH Panoší Újezd 9.7.2005

Soukromé foto z akce SDH Panoší Újezd 9.7.2005
CZK - SPOT-55 - Soukromé foto z akce  SDH Panoší Újezd 9.7.2005 návrat ze zásahu na hořící vozidlo

Soukromé foto z akce SDH Panoší Újezd 9.7.2005 návrat ze zásahu na hořící vozidlo
URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#290091 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

SPOT-55 detail vybavení v zadní části věže.


Zdroj: soukromý archiv
CZK - SPOT-55 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#291126 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Ukazka činosti BTZ-55 na Spot-55 při prezentaci u SDH Snědovice 30.7.2005


Zdroj
Soukromé foto.
CZK - SPOT-55 - Fotky ze soukromé galerie

Fotky ze soukromé galerie
CZK - SPOT-55 - Fotky ze soukromé galerie

Fotky ze soukromé galerie
CZK - SPOT-55 - Fotky ze soukromé galerie

Fotky ze soukromé galerie
CZK - SPOT-55 - Fotky ze soukromé galerie

Fotky ze soukromé galerie
CZK - SPOT-55 - Fotky ze soukromé galerie

Fotky ze soukromé galerie
URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#290121 Version : 0
IDET 2005 (author: FiBe)



.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SPOT-55-t13085#413303 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more