Letci SSSR ve Vietnamské válce??!

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Letci SSSR ve Vietnamské válce??!

    Avatar
    In Vietnam they were as instructors, pilots from the USSR. Do you think that also participated in direct fighting:?: If I know so neeksistuje no document and their activities. Does anyone know something more Confused: Compete with the the Americans with the Russians Confused:.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46145Version : 0
    Avatar
    Even the latest studies on this topic are silent. Quite I was curious about the Russian monograph on the topic of "war in Vietnam", but is this the new Russian publication dealing with the war in Vietnam, nothing about this says. However, given retraining would have to be only Russian instructors and for those it is very unlikely. NVAF had enough of the pilots was the air force defenzivím, defending their particular strategic objectives, so it is very unlikely that such a deployment was necessary. Most all the pictures of training show only a small number of soviet pilots present in the role of mentors, so probably not..
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46146Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Na žádné fotce nikde také neuvidíte sovětského pilota v hotovostním stroji NVAF, tedy pardon, já jsem takovou žádnou nikdy neviděl, takže vše je pak jen čistou spekulací.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46147Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Nedávno jsem zhlédl v televizi dokument na téma válka v Koreji a byly zde zveřejněny dokumenty o účasti sovětských letců a jejich sestřelů v této válce. Účast SSSR na válce v Koreji je dnes již známá věc.
    Je tu možnost, že se první fáze války ve Vietnamu účastnili příslušníci sovětského letectva jako civilní osoby. Tudíž "na vlastní pěst." Twisted Evil Samozřejmě je to jen spekulace, ale možná se jednou dovíme pravdu, tak jako o Koreji. Vietnam je přece jenom pořád ještě čersvá hromádka hnoje Smile , ke které se nikdo nechce přiznat. (Aspoň NE ke všemu.)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46175Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No, nevím. O Korei je to poměrně známá věc, dokonce některé MiGy-15 nesly ruské hvězdy, však v Korei nesloužilo pár instruktorů, nýbrž celá prvoliniová jednotka!
    Ale Korea sem nepatří, o té je tohle dostatečně známo, to, jestli se nějací individualisti bez "požehnání" zhůry zapojili v rámci NVAF nevím a myslím, že tyhle informace nebudou asi nikde.. Možná časem nějaký mechanik tohle prohlásí, Rusko se od toho distancuje, že to byl čin jednotlivce a rezolutně odmítne generalizaci. A třeba se objeví i fotka, ale až bude, tak uvěřím, zatím není a sepkulace nemám rád.
    Takhle jsem ani neuvažoval, myslel jsem, že Vám jde o instruktory. Tam pochybuju, zvláště, když mluvíte o první fázi, ta se odehrávala především v zakázané neletové zóně, které se musely Thudy poctivě vyhýbat; právě zde se cvičili piloti a stavěly odpalovací rampy SA-2. Kdyby tam nějací instruktoři sedlající MiGy byly, jistě by velmi agresivně (podobně jako právě v Korei) napadali americké sestavy, tak tomu ale nebylo (minimálně takové útoky nebyly hlášeny; většina z velkého množství sestřelených Thudů jde na konto AAA a SAM, MiGy pak lovily poškozené a přetížené F-105, které za každou cenu chtěly zvládnout úkol a neodhodit náklad) a až na pár výjimek nedokázali většinou vietnamští piloti využít předností, které jim jejich typ nabízel.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46180Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    server-mat.fce.vutbr.cz
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46181Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No, tohle sice znám, ale taky si všimni, že autor nemá v literatuře žádný zdroj ohledně jejich působení, jednotky a výzbroje. Tahlke obligátní "ruská" jednotka 921.IAP nikdy ve Vietnamu nebyla, když jsem dříve kontaktoval autora stránek, kde údaje vzal, nikdy mi neodpověděl.
    Taková tvrzení jsou stokrát přejatá, ale důkaz. Pokud uvidíš letadlo se sovětskými hvězdami, které bylo v Namu bojově použito, tak ano. Tyto údaje o uvedených pilotech v linku s enustále opakují stejně jako nesmysl, že nejlepší eso NVAF byl plukovník Tomb, osoba, která nikdy neexistovala...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46182Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Jedná se 921. pluk severovietnamského letectva, který jako první použil MiGy-21 v boji. Konkrétně 23. dubna 1966. Pluk tyto stroje obdržel v zimě 1965. Je možné, že zmiňovaný pilot (Ščabakov, Vadim Petrovič) byl jedním z instruktorů. Ale není to nikde potvrzeno. Je to jen moje domněnka. (začíná to být zajímavé)
    Američtí piloti se sami domnívali, že některé letouny pilotovali rusové.
    Má někdo seznam vietnamských ES Confused: Četl jsem, že některá jména těchto ES byla vymyšlena, protože tito lidé údajně neexistovali. Byla to jen propaganda, nebo se za těmi jmény skrýval někdo jiný .... Confused: Exclamation
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46185Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Seznam vietnamských es mám, napíšu a přidám ho při psaní příspěvku k tomu druhému katuálnímu tématu v sekci "Vietnam".
    Tohle se spíš tak říká, ale Vy jste to četl, kde? To by mě zajímalo! Wink
    Jinak žádná významná studie nikdy nemluvila o tomto pilotovi, natož o tom, že by nějaký pilot byl ve Vietnamu esem.
    V Air War over North Vietnam není nic o ruském stíhacím esu a že by v jednotce 921. pluku NVAF sloužil bojově Rus.
    Takže víte víc, dejte, prosím, další informace, jsem hrozně nedočkavej, když je máte a nechcete dát Razz
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46189Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ale pokud jinak chcete spekulovat nad tím, že nějaké eso v seznamu je Rus s vietnamským jménem, tak většinou Vás zklamu, poměrně hodně je mám fotograficky zdokumentovány a ke jménu přiřazen i obličej Idea
    I když je pravdou¨, že nikdo dodnes neví, kdo je nejlepší eso NVAF, uváděl se plk. Tomb, to je hloupost, tato osoba neexistovala, ale kdo to je, ufff, to není nikde...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46190Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Já jsem nikdy neřekl, že Rusové měli ve Vietnamu nějaké letecké ESO. Smile Rád bych si jen přečetl názory ostatních. Zda připouští, že se mohl nějaký instruktor připlést do souboje (chtě, nebo nechtě) a získat nějaký ten (neoficiální) sestřel. Wink Taky nepředpokládám, že ti instruktoři by byli úředně příslušníkynějaké jednotky, spíš to byli něco jako poradci. Tak jako amíci na začátku.


    Právě jsi mě to připomněl (klidně mě tykej- nejsem zas až tak starý Wink ), plukovník TOMB. Nemám to zrovna u sebe, ale myslím že o něm byla zmínka v knize "Jeden den dlouhé války" (určitě ji znáš).
    Hledám jen odpovědi na nevyslovené. Very Happy
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46193Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Jasně, výborná knížka!
    To chápu, já se jen snažím vyvrátit některá tvrzení, snažím se obhájit svoje tvrzení a svůj názor, i když ten rád změním, když budou info.
    Za tímhle si zatím stojím, tak raději teď nechám prostor na názor jiným Smile
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46210Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Dosé :

    Seznam vietnamských es mám, napíšu a přidám ho do článků



    Seznamy všech "es" a nárokovancýh sestřelů z Vietnamu už jsou skoro hotové a před odeslánín, včetně nároků čínských pilotů...
    Tak ještě chvilku a bude to.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46487Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No tohle téma zajímá i mě. Nemám sice žádné důkazy pro nebo proti, ale přihodím svou zkušenost. Při pročítání monografie o typu Mig-21PF (bohužel nyní z hlavy nevím, která to přesně byla, protože jsem jich četl již několik), jsem narazil na zajímavou kapitolu jejich služby u NVAF. Mimo jiné tam byla popsána velice zajímavá situace v souvislosti s "úspěšností" AIM-9B. Dvojice nebo čtveřice (bohužel z paměti nyní nevím) Phantomů měla překvapit při návratu na letišti "spárku" (zřejmě Mig-21U nebo US), která se vracela z výcvikového letu a na jejíž palubě byl mimo severovietnamského pilota i instruktor ze SSSR. I přes malý zbytek paliva se údajně mělo podařit právě tomu sovětovi vymanévrovat 6 PLŘS a nakonec uniknout. Zní to samozřejmě jako pořádná "latina," ale pamatuji si, že ta monografie byla jinak dost seriózní a přesná.


    Můj osobní názor na tu věc je takový, že sovětští stíhači působili v řadách NVAF nejen jako instruktoři, ale určitě si také na "21" ze stavu NVAF "odskočili" předvést svým žákům, jak že má takový útok s PLŘS vypadat Smile.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46522Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Určitě, tomu naprosto bez výhrad věřím! Ona samotná úspěšnost raket nebyla v Namu valná, proto byla také vlastně zavedena škola manévrového souboje známá jako Top Gun. Piloti se až příliž začínali spoléhat na rakety, na druhou stranu i pořádní harcovníci by jistě kolikrát, když člověk čte o soubojích F-4C/D či F-4B v Namu, nejraději vystoupili z kokpitu a "mlátilo MiGa pěstmi", protože skoro v každém flightu při souboji došlo po aktivování a zažehnutí rakety k selhání rakety, kolikrát se ani nezažehl motor a jen odpadla...
    A i během obrovské akce Linebacker II z května 72 přepadla čtveřice F-4 od US Navy pohotovostní roj MiG-21 při vzletu a po sestřelení prvního MiGu druhý pilot dokázal všechny rakety buď vymanévrovat nebo se neaktivovaly...
    To druhé, no, je to možné, ale kde to potvrdit... To je stejné, jako že se tvrdí informace o výše uvedém ruském esu, že všechny sestřely měl dosáhnout na MiG-21 v roce 1966 (!!!). Tam už to beru s rezervou, ale "Váš" souboj se spárkou bych určitě věřil!
    Kdyby jste padl na datum a letiště plus jednotku toho souboje spárky, napište to prosím sem, já bych omrknul v Air War debrief, jaké jednotky byly v té oblati činné.
    Méně už věřím tomu, co píšete, že by jim instruktoři "šli" ukázat ve spárce, jak má takový útok vypadat. To, že by jim to ukazovali v hotovostním ostrém "naježeném" letadle MiG-21bis, MiGMF a dalších jednosedladlových verzích, to už je domněnka.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46527Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dosé: Za prvé mi klidně tykej, ať si nepřipadám blbě Smile.


    Za druhé zkusím se po té monografii podívat, ale myslím, že tam stejně datum uvedený nebyl. Snad to letiště....


    Za třetí jsem se asi špatně vyjádřil, nebo si nerozumíme. Podle mě také žádný pilot/instruktor ze SSSR nedosáhl určitě 5. sestřelů. S tím "odskočením" proti američanům jsem to samozřejmě myslel v "sóláku." "Spárky" sice také mohly nést dvě PLŘS R-3S, ale nechtěl bych být v kůži stíhače, který odpálil obě rakety, se zapnutou forsáží motoru R-11 mu zbývá paliva na cca. 10 min. letu a má proti sobě roj rozběsněných Phantomů z doprovodu.... Smile.


    Samozřejmě, že to je jen domněnka, ale podle mého v "sóláku" bych možnost bojových akcí sovětských instruktorů rozhodně nevylučoval jako nemožné, maximálně jako nepravděpodobné.


    Btw.: srovnej to například s "internacionální" pomocí "ljotčiků" v Egyptě, i když to není zcela porovnatelné v širším kontextu politické situace.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46542Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Přikláním se k Radimovu názoru.
    Je tady ještě jedna zajímavá skutečnost. Pokud vím, tak Američané školili jihovietnamské piloty a dodávali VNAF letouny (T-28 Trojan, A-1, F-5, atd.) Američané neměli valné mínění o kvalitách svých žáků a k přeškolení na složitější a výkonnější letouny (F-4) raději vůbec nepřistoupili. Předpokládám, že piloti severního Vietnamu na tom byli kvalitativně stejně, ikdyž takový MiG-21 není tak složité letadlo jako F-4. Samozřejmě se mezi severovietnamskými piloty našli šikulové, kteří s MiGem uměli létat a dobře bojovat, ale když člověk čte o tom jak se mezi průměrnými piloty objevovali piloti, kteří se chovali v souboji agresivně a aktivně, napadá člověka stejná myšlenka jako pana Broughtona. Neseděl za řízením takového Migu nějaký modrooký blondýn??! (jen spekuluju a zkouším si dávat do souvyslosti některé údaje)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46625Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Havran :

    Neseděl za řízením takového Migu nějaký modrooký blondýn??! (jen spekuluju a zkouším si dávat do souvyslosti některé údaje)




    Jako Němec???????????? Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46629Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Blonďák byl dobrý, ale teď vážně...
    Egypt bych k Vietnamu vůbec nepřiprovnával a netahal to sem, to se dostaneme někam úplně jinam, jakmile se takového srovnání někdo "chytne"...
    Jasně, já jen nevím, k jakému názoru se tu přikláníte...
    Prostě jako že "létat tam bojově mohli", k takovému???
    OK, já si taky myslím, že si sem tam do nějaké mašiny odskočit mohli, že by se stal esem, tomu nevěřím, není proto žádný podklad a stejně jako pro domněnky, že mohli létat. To je názor a u toho zatím zůstane. Toť vše, já ten Tvůj, resp. tedy obou, chlapi, respektuju, jen zatím zůstane u domněnky, která v historii neznamená nic. (Hegel)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46630Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    To Dosé.
    Pokud jsi četl knihu THUD, tak výš koho měl Jack na mysli. Smile A já taky.



    Quote - Dosé :

    Ona samotná úspěšnost raket nebyla v Namu valná, proto byla také vlastně zavedena škola manévrového souboje známá jako Top Gun. Piloti se až příliž začínali spoléhat na rakety, na druhou stranu i pořádní harcovníci by jistě kolikrát, když člověk čte o soubojích F-4C/D či F-4B v Namu, nejraději vystoupili z kokpitu a "mlátilo MiGa pěstmi", protože skoro v každém flightu při souboji došlo po aktivování a zažehnutí rakety k selhání rakety, kolikrát se ani nezažehl motor a jen odpadla...



    Myslím, že TOP GUN nebyl založen proto, že se piloti spoléhali na rakety, ale proto, aby se dokázali ubránit pomalejším a obratnějším letounům, když se s nimi pustili do psího souboje. Ale to je na jiné diskusní téma.


    Skutečnost je jen jedna, bohužel se dá různě vykládat.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46633Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Radim Špalek :

    ....možnost bojových akcí sovětských instruktorů rozhodně nevylučoval jako nemožné, maximálně jako nepravděpodobné.





    A ještě k tomuto, nikdy bych si nedovolil a nikde jsem neřekl, že je toto NEMOŽNÉ(!), takže s tímto souhlasím, ale taky je to off topic, protože jsem tohle netvrdil. To, že neexistuje žádná fotka, neznamená, že se to nestalo! Třeba se časem objeví, možná také naopak se toto zcela vyvrátí...
    Pravděpodobné? Ano.
    A severovietnamské piloty bych tedy tak nepodceňoval, piloti jako Hong Nhi Nguyen či Thanh Ngan Pham docílili 8 sestřelů, to jsou podle mého velmi tvrdí bojovníci. A seznam nároků a piltotů, co sestřelili letouny USAF a USN je poměrně dlouhý na to, o jaký konflikt šlo, takže když vezmeme v úvahu navádění pilota MiGu-17 na cíl, tak úspěchy severovietnamských pilotů tak bagatelní nebyly a rozhodně létat uměli.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46636Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Havran :

    To Dosé.
    Pokud jsi četl knihu THUD, tak výš koho měl Jack na mysli. Smile A já taky.


    Ano četl jsem ji i v originále, ta česká z dílny Světa křídel je brak z největších, neuvěřitelný překlad, přeložili tam snad vše napůl a naprosto špatně.
    Jinak jasně, to byl vtip:-)


    [
    Myslím, že TOP GUN nebyl založen proto, že se piloti spoléhali na rakety, ale proto, aby se dokázali ubránit pomalejším a obratnějším letounům, když se s nimi pustili do psího souboje. Ale to je na jiné diskusní téma.


    Skutečnost je jen jedna, bohužel se dá různě vykládat.




    Ano, to je to samé, hovořím o škole manévrového souboje, piloti se spoléhali příliš na rakety vzduch vzduch a neuměli využít parametrů letadla v souboji s méně obratnými a sestřelit je raketou. Idea
    Doporučuju knihu Top Gun Fighters and America's Jet Power.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46640Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Tohle jsem tam nějak špatně nakopíroval, chtěl jsem odpovědět na dvě otázky najednou...
    Sorry.


    Ano četl jsem ji i v originále, ta česká z dílny Světa křídel je brak z největších, neuvěřitelný překlad, přeložili tam snad vše napůl a naprosto špatně.
    Jinak jasně, to byl vtip:-)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46641Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Havran :


    Myslím, že TOP GUN nebyl založen proto, že se piloti spoléhali na rakety, ale proto, aby se dokázali ubránit pomalejším a obratnějším letounům, když se s nimi pustili do psího souboje. Ale to je na jiné diskusní téma.


    Skutečnost je jen jedna, bohužel se dá různě vykládat.




    Hlavně tohle teď nerozebírej, myslíme to samé, sám píšeš, že účelem bylo ubránit se pomalým letadlům, což je hloupost, neboť to takový problém není (známá taktika, kterou předvedl i MiG killer jako např. Randal Cunningham, či Curt Dosé, prostě čumák dolů a Phantom na plný kotel vést z bojiště ven- to fungovalo stoprocentně u MiGu-17, ne už u MiGu-21MF...), spíš je naopak sesřelit. Proto hovořím o manévrovém souboji a útoku raketami... Takže hlavně že víme, o co jde, ne??
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46643Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dosé: Omlouvám se za výše uvedenou formulaci nemožné/pravděpodobné, ale v podstatě si myslím, že máme stejný názor. Rozhodně jsem to neměl v úmyslu podsouvat tobě Smile.


    Podařilo se mi včera přeci jen sehnat info k tomu incidentu Migu-21US se čtyřmi F-4. Datováno je to 11. 9. 1972, prostor zmíněn nebyl, ale bylo to skutečně poblíž nějaké základny. Posádka se vracela z výcvikového letu ve složení severovietnamský žák/ruský instruktor. V prostoru základny se střetly v přízemním letu se 4 F-4, před kterými byly ze země varováni. Zbytek paliva činil 800 l. 6 PLŘS se ruskému instruktorovi podařilo vymanévrovat, ale při zbytku 100 l paliva se rozhodl v beznadějné situaci pro katapultáž. Ta proběhla ve výšce 500 m a ve stejné chvíli byl letoun zasažen 7. Sidewinderem.


    Takže se omlouvám za děravou paměť a předchozí mystifikaci s tím, že "spárka" US jockeyům unikla Smile. Dalo by se zjistit, kdo si sestřel nárokoval podle data?
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46726Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No jasně, to musí jít!!! Kdyby unikla, tak by to bylo se zjišťováním horší, to bychom museli jít jen po aktivitě, ale takhle!
    To mám sám radost, takže sestřel spárky, no, uvidíme, jestli to bude pravda a kdo si ten den něco nárokoval. Omlouvat se fakt nemáš za co(!!!), naopak, tohle je super informace!
    DÍKY! Omrknemem to, všechny nárokované sestřely jsou v Air War debrief, tak to zkusím projít. Sám se na to těším. Wink
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46738Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Je to sice off topic, ale jinak tam byly zajímavé info o použití Migů-21PF v severovietnamském letectvu. O taktice útoky "z výskoku" je asi zbytečné mluvit. Stejně jako občas používané kombinované útoky Mig-17 proti Phantomům z doprovodu a Migů-21 s PLŘS proti bombardérům. Mě zaujaly info o způsobu navádění a odpalu PLŘS. Vietnamci využívali co nejméně své palubní RL RP-21, protože po jejich aktivaci byli často odhaleni dříve, než sami stačili něco zaměřit. Spoléhali se proto na pasivní navedení ze země do prostoru cílů a svoje oči Smile.


    R-3S bylo doporučeno střílet na min. 1,5 km, ale odpalovány byly mnohdy až ze vzdálenosti okolo 1 km, když už hrozilo poškození vlastního letounu po zásahu cíle (zajímavé srovnat s bezpečnostními předpisy našich stíhačů při ostrých střelbách, tam byla hranice pro odpal 2 km).


    "21" měly oproti Phantomům mírnou výhodu díky lepšímu poměru váha/tah a to zejména nad 5 000 m. Většina bojů však probíhala pod touto hranicí a piloti F-4 se snažili Migům vnutit boj v horizontále, kde měl Phantom menší poloměr zatáček. Je to takové obecné shrnutí, ale snad to pomůže někomu, kdo na tohle téma zabloudí s tím, že by se něco dozvěděl o bojích letadel ve Vietnamu.


    Dosé: Výše uvedené řádky nebyly určeny tobě Smile. U tebe by to bylo nošení dříví do lesa Smile Smile.


    Doufám, že se podělíš o případné info k té spárce. Smile
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46758Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Radime, nech toho, jasně, že mě vždycky něco na Vietnam potěší a nevadí, jestli jsem to už četl nebo ne!!!
    Super napsané, jako podporu téhle teze, že MiGy chodily B-52 až na tělo, můžeme přidat potvrzený sestřel MiGu zadním střelcem B-52, který ostřeloval pilota "21-ičky", když se připravoval vystřelit svůj "Atoll".
    Určitě, jen jsem momentálně mimo domov, kde se všechny chytré knihy válí, takže jakmile tam budu a něco vysonduju (uff, jak rád!), ihned to sem dám!
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46763Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    A jen tak mimochodem, Radime, ta Tvoje MiGina-23, kterou máš jako obrázek, teď odpočívá na podstavci právě tam, kde je u mne "doma", tedy kousek od Českých Budějovic (aneb cimrmanovské "V Českých Budějovicích by chtěl žít každý!" Laughing ) na letišti Planá u Českých Budějovic, jezdím tudy pokaždé domů Wink
    A tygr už pěkně bledne...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46769Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ajjjajj! To jsi už dosé další v pořadí, kdo mě upozoňuje na stále chátrající kamufláž "šedého tygra." Pro mě osobně to je (no spíše byla) nejhezčí mašina našeho voj. letectva. Dodnes propadám zoufalství, že jsem ji ještě za provozu nestačil dostatečně fotograficky zdokumentovat do své sbírky Sad Sad. Takže dnes sháním její (ale nejen její) fotky kde se dá. No a už jsem zase off topic Smile.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46773Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No, nějaké fotky taky doma na tuhle mašinu mám...
    Mě osobně jednoznačně učaroval "ďábel" z výročí 1. stíhacího leteckého pluku, uff, krásný éro, tenhle devil...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46776Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dosé: Jo, jo, pěkný pekelník Smile. Toho mám právě ze Kbel pěkně rozfoceného kousek po kousku. No a pokud by si jsi se mohl podělit o toho "tygra," rád se revašuji něčím na oplátku. Záleží o co by jsi měl zájem.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46800Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Hlavně nečekej nějaké zázraky, mám asi 4 fotky.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46808Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dosé: Jinak abych navázal zpět na debatu o Vietnamu, tak mi nedá zeptat se na jméno Curt Dosé, které jsi zmiňoval výše. I když budu vypadat jako analfabet, přiznám se, že mi nic neříká. Ale pokud bylo zmíněno spolu s Cunnighamem, tak to zřejmě byl také nějaký "hunter" Smile.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46901Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Radim Špalek :


    Podařilo se mi včera přeci jen sehnat info k tomu incidentu Migu-21US se čtyřmi F-4. Datováno je to 11. 9. 1972, prostor zmíněn nebyl, ale bylo to skutečně poblíž nějaké základny. Posádka se vracela z výcvikového letu ve složení severovietnamský žák/ruský instruktor. V prostoru základny se střetly v přízemním letu se 4 F-4, před kterými byly ze země varováni. Zbytek paliva činil 800 l. 6 PLŘS se ruskému instruktorovi podařilo vymanévrovat, ale při zbytku 100 l paliva se rozhodl v beznadějné situaci pro katapultáž. Ta proběhla ve výšce 500 m a ve stejné chvíli byl letoun zasažen 7. Sidewinderem.


    Takže se omlouvám za děravou paměť a předchozí mystifikaci s tím, že "spárka" US jockeyům unikla Smile. Dalo by se zjistit, kdo si sestřel nárokoval podle data?



    To Radim.
    Tak jsem trochu pátral a podařilo se mě zjistit, že 11.9.1972 si nárokoval sestřel MiGu-21US pilot L. Lasseter a RIO J. Cummings od VFMA-333 a to na F-4J.
    Doufám, že mě Dosé potvrdí tuto správu 8) ?!
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46937Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Havran: Zajímavé, díky za info. Jsem rád, že se to potvrdilo. Vyčkáme ještě na dosého.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#46950Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Radim Špalek :

    Havran: Zajímavé, díky za info. Jsem rád, že se to potvrdilo. Vyčkáme ještě na dosého.



    Zdravím!
    Na začátek se jen omlouvám, že jsem neodpověděl dřív, ale měl jsem toho teď nějak moc a na fórum už postě čas nezbyl…
    Takže dávám za pravdu, je to přesně tak, já jen doplním, že posádka ve složení Maj. Lee T. Lasseter „Bear“ a jeho RIO (operátor zbraňových systémů) Capt. John D. Cummings „Li’l John“ z jednotky VMFA-333 s letounem F-4J seriál 155526 modex AJ-201 náležející do CVW-8 dne 11. září 1972 vzlétla z báze CVA-66 na misi MiGCap (Anti-MiG Combat Air Patrol= letecká hlídka proti MiGům). V 18.02 tato posádka s volacím znakem „Shamrock“ spláchla v oblasti 2113/10549 raketou AIM-9G při manévrovém bboji ve výšce 300 metrů nad zemí „náš“ MiG-21.
    Takže identifikace je jasná a máme protivníky!
    Určitě je „mimo“ tvrdit, že letoun byl zasažen sedmým AIM-9, protože F-4J v tento den 4 Sparrowy (AIM-7) a 4 AIM-9G. Posádka vymanévrovala i AIM-7.) Přidám ještě pár info.
    Trošku smutnou záležitostí totiž je, že posádka se netěšila příliš dlouho z jediného sestřelu dosaženého letounem USMC ve Vietnamu, neboť záhy byl letoun zasažen podle amerických pramenů raketou SA-2. Zahrabal jsem i do nároků Severovietnamského letectva a ti naopak nárokují ten den ve stejném „čtverci“ sestřel jednoho F-4, ale více již známo zrovna v tento den není, ani jednotka, ani pilot, dokonce ani čas. To, že byl letoun naprosto zničen, jasně dokládá i fakt, že severovietnamci nezjistili z vraku ani modex, který byl uveden na trupu, tedy naše AJ-201. Pilot „našeho“ Phantomu zemřel.
    Další zvláštností je, jak jsem již řekl, že jde o jediný sestřel USMC v bojích nad Severním Vietnamem, a tak posádka USMC potrestala NVAF za sestřel kamarádů z řad USMC, tedy F-4 od VMFA-232 „Red Devils“.
    No, snad to postačí a pomůže k vytvoření si obrazu boje v ten den. Wink
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47255Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Radim Špalek :

    Dosé: Jinak abych navázal zpět na debatu o Vietnamu, tak mi nedá zeptat se na jméno Curt Dosé, které jsi zmiňoval výše. I když budu vypadat jako analfabet, přiznám se, že mi nic neříká. Ale pokud bylo zmíněno spolu s Cunnighamem, tak to zřejmě byl také nějaký "hunter" Smile.



    Sákryš, žádný analfabet, od toho tu jsme, někdo ví tohle, jiný tamto... Vyvolal jsi skvělou debatu a sthnul mě i Havrana, který hned zareagoval. Very Happy Dosé byl skutečně jeden ze „zabijáků MiGů“, celým jménem Curtis Dosé, náležející k US NAVY, při své tůře v Namu létal u VF-92 „Silver Kings“ z letadlové lodě Constellation (CVA-64) a dne 10. května 1972 v 8 hodin 58 minut „uklidil“ společně se svým RIO J. McDevittem raketou AIM-9 MiG-21 asi 5 mil severně od letiště Kep (čtverec 2127/10620). Pro svého MiGa si vyloženě musel „dojí“, neboť neměli povolení k útoku a ozbrojenému průzkumu do této oblasti. Spatřili na letišti Kep startující MiGy-21 a krátce po odlepení dvojice MiGů-21 z dráhy Kep „předložil „ Dosé Severovietnamcům svůj účet. Pro úplnost letěl v F-4J, seriál 157269, volací kód byl pro tuto formaci „Silver Kite“, modex Phantomu NG-211 náležející do CVW-9 a sestřelen byl MiG-21F.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47257Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dosé: Díky za více než vyčerpávající info! Už budu vypadat opravdu jako hnidopich, ale nedá mi zaspekulovat si nad tím, zda na tu "spárku" mimo mjr. Lassetera neútočil i jiný Phantom z roje (pak by bylo dle mého možné použití pouze AIM-9, tuto představu jsem měl i před dohledáním tebou výše uvedených podrobností. Je mi jasné, že na F-4 8 ks AIM-9 nenavěsíš Smile ). Samozřejmě použití AIM-7 nelze vyloučit. Zpráva v tom článku je zpracována tak, že nemusí mezi PLŘS rozlišovat a prostě to šmahem označili za "AIM-9." Navíc je velmi zajímavým faktem, že jsme shodou okolností narazili na tak jedinečný sestřel. "Spárka" a ještě k tomu jediný sestřel USMC!!!


    Za info o Curtu Dosé taky díky. Zase jsem si díky tomu rozšířil obzory. Mimochodem kolik toho měl přiznáno dohromady?


    Vietnam mě zpočátku přitahoval díky sovětské technice, ale nyní přicházím na chuť i rourám z druhé strany. Btw.: Nevím už přesně kde (snad v REVI) jsem četl zážitek jednoho RIO z posádky F-4 při jejich prvním setkání s Migem-21MF. Dosavadní únik v malé výšce, spolehlivě účinkující do té doby, se nekonal, neboť "emefka" se Phantomu spolehlivě držela a zmíněná posádka US NAVY se hodně zapotila, než se jí podařilo vyklouznout s "horké zóny." Stejně sugestivní byl popis útoku Migu-19S. 3x30 mm je podle mého názoru opravdu hrozivá a účinná výzbroj, pokud dojde na "dog-fight."
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47277Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    To Dosé:
    Jen bych doplnil (pokud jsou mé informace přesné), tak pilotem MiGu, který 10. května 1972 uklidil Dosé byl Nguyen Van Ngai z 921 stíhacího pluku. Buhužel se mě nepodařilo zjistit nic o jeho osudu. (Zřejmě zahynul v troskách svého stroje.)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47370Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Takto nějak vypadal Jet na kterém Dosé sundal 10. května 1972 svého MiGa.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47383Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Radim Špalek :

    Za info o Curtu Dosé taky díky. Zase jsem si díky tomu rozšířil obzory. Mimochodem kolik toho měl přiznáno dohromady?





    Bylo to Dosého jediné vítězství.
    Jinak nevím, jak dalece vás tu zajímá politika, ale včera jsem při hledání nějakých podkladů na mezinárodní právo narazil na hodně zajímavou skutečnost. Jde o oficiální potvrzení představitelů KLDR (byla to nóta vlády KLDR), že 800 severokorejských pilotů působilo ve válce ve Vietnamu. V tomto prohlášení dále byla potvrzena účast severokorejských pilotů v kabinách MiGů-21, kteří byli posláni do Egypta v rámci Yomm Kippuru. Poměrně zajímavá a pro mě dost nečekaná věc, hlavně s tím Egyptem.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47587Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Havran :

    To Dosé:
    Jen bych doplnil (pokud jsou mé informace přesné), tak pilotem MiGu, který 10. května 1972 uklidil Dosé byl Nguyen Van Ngai z 921 stíhacího pluku. Buhužel se mě nepodařilo zjistit nic o jeho osudu. (Zřejmě zahynul v troskách svého stroje.)




    Hmm, také jsem hledal, ale nedohledal o něm nic. Našel foto jednoho pilota se stejným jménem, ale ten létal na Il-28. Jediné, co můžu říct s jistotou je, že tento pilot létal u 921. Sao Dao stíhacího leteckého pluku nesoucí hrdý název "Rudá hvězda". Také nefiguruje pod žádným vzneseným nárokem (ať již sestřel či jen poškození) severovietnamských pilotů v boji. Fotek z působení "Rudé hvězdy" na nebi Severního vietnamu v době "konfliktu" existuje poměrně dost, ale žádný z pilotů na něm není identifikovaný, pokud nejde vysloveně o eso jako např. Nguyena Nhata Chieu (6 vítězství) apod.
    Sorry, třeba někdo jiný pomůže.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47590Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    A aby byl výčet úplný, prohledal jsem archív a můžeme zařadit i Phantom Lassetera. Jde o F-4J-33-MC náležející do bloku 33, v kterém bylo vyrobeno 69 Phantomů s Buno 154786 do 154788 a 155504 do 155569. V bloku 33 bylo celkově vyrobeno 205 letounů F-4 Phantom II verzí RF-4C, F-4D, F-4E, F-4J, F-4K a F-4M. Wink
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47591Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote - Dosé :

    Jinak nevím, jak dalece vás tu zajímá politika, ale včera jsem při hledání nějakých podkladů na mezinárodní právo narazil na hodně zajímavou skutečnost. Jde o oficiální potvrzení představitelů KLDR (byla to nóta vlády KLDR), že 800 severokorejských pilotů působilo ve válce ve Vietnamu. V tomto prohlášení dále byla potvrzena účast severokorejských pilotů v kabinách MiGů-21, kteří byli posláni do Egypta v rámci Yomm Kippuru. Poměrně zajímavá a pro mě dost nečekaná věc, hlavně s tím Egyptem.



    Velmi zajímavé. O takové "internacionální" pomoci jsem ještě neslyšel. V tomto ohledu jsem četl cosi o účasti Pákistánského kontingentu v bojích proti Izraeli. Létali také na Mig-21, ale nejsem si jist zda v Sýrii nebo v Egyptu. Měly během bojů i několik úspěchů (snad právě v roce 1973, z hlavy nevím přesně).
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#47696Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    A co takhle incidenty mezi čínským a americkým letectvem v období Vietnamské války Confused: Četl jsem, že si čínští piloti nárokují celkem 21 sestřelených amerických letadel. Wink
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48081Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Mé informace jsou jen útržkovité Crying or Very sad . Tak například 20. září 1965 byl čínským Shenyangem J-6 sestřelen F-104C Starfighter patřící 436. TFS/8.TFW. (stroje zapůjčil 479.TFW)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48082Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    12. května 1966 sestřelili pilot Maj. Wilbur R. Dudley a RIO 1st/Lt. Imants Krignelis letící na F-4D z 390.TFS/35.TFW čínský MiG-17 raketou AIM-9. Stalo se tak na hranici mezi VDR a čínskou provincií Jun-nan.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48083Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Havrane, už jsem to psal výše, všechny nároky v e Vietnamské válce (i čínské) budou zde na fóru co nevidět! Budou tam i Buna, kódy, bloky letadel, která jsou (mně!!!) k dispozici (klidně je pak můžeš doplňovat), takže dočkej času. Teď je to ttrochu hektický, stejně chlapiska z války dovolenkují, takže vydrž Laughing
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48104Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dosé.Možno ti nepoviem žiadnu novinku ,že sa učili vietnamci lietať aj v bývalom ČSSR.Čo já mam info tak konkrétne na Pieštanskom letišti.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48142Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Jou, to je pravda, dík, ale to je známá věc, však my jsme byli dobrý instruktorský potenciál pro takovéhle země jako Egypt, Vietnam… Zrovna můj někdejší instruktr na L-13 Blaník mi v patnácti letech často vyprávěl o Egyptě byl vojenský pilot a Egypťané byli dost tupí žáci Laughing ). Wink
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48146Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Tady je fotka letadla z Dosého jednotky, možná někomu řekne víc než nákres.
    Ufff, ukažte mi krásnější letadlo Exclamation Shocked Laughing Wink
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48179Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Bojů se urcite stihaci nezucasnili, ale letali i na uzemi Jizniho Vietnamu v Helikopterach. Prave proto meli Americane dlouho zakaz strilet po severovietnamskych helikopterach, protoze se obavali incidentu. I tak se to vsak v roce 1969 stalo a u trosek vrtulniku nasli Americane tela 8 mrtvych rusu
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48315Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    To Dosé: Jsem netrpělivý. Embarassed Omlouvám se.
    Našel jsem taky jeden seznam Wink se sestřely nárokovanými severovitnamskými letci a potřeboval bych si něco ověřit.
    Takže: 5. října 1966 je nárokován sestřel jednoho RB-66 od USAF MiGem-21 náležejícím 921. stíhacímu pluku za jehož kniplem údajně seděl V. Sčabakov Confused: Exclamation Další sestřel si měl tento pilot připsat 8. prosince 1966 a to F-105D (591820) Exclamation Confused:
    Oficiálně se tvrdí, že první sestřel si MiGy-21 ve Vietnamské válce připsaly až 14. prosince 1966. (F-105D nepletu-li se 8) ).
    Jestli máš nějaké info k těmto sestřelům byl bych ti vděčen Very Happy .
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#48418Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No, myslel jsem si to, že se Ti na to nikdo neozve...
    Mě si určitě nemyslel tím dotazem, protože bys mě pokládal za úplnýho idiota, jelikož jsem několikrát psal, že neznám a nemám nic o žádném potvrzeném sestřelu údajného "sovětského esa", tak bys přeci mně nepoložil tuhle otázku. Tak jsem to sledoval, jestli někdo zareaguje, když jsi pokládal ten dotaz, a tak nějak jsem to čekal. Opravdu jsem zatím neslyšel nějaké potvrzené info o tomhle chlápkovi...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#49898Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Četl jsem výpověď amerického piota a ten napsal, že by přísahal, že ten pilot měl modrý oči a blond vlasy, ale moc tomu nedávám protože za prvý nosili helmy a za druhý všimnout si očí nepřátelskýho pilota v rychlosti od 300km/h do 950km/h je trochu silný kafe. Nicméně možný to je.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#52615Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Cafte pani


    Prvy krat na Vasom fore. Nejak uslo mojej pozornosti, este ze mi Ice hodil kontakt. 8.)


    Quote :

    Btw.: Nevím už přesně kde (snad v REVI) jsem četl zážitek jednoho RIO z posádky F-4 při jejich prvním setkání s Migem-21MF. Dosavadní únik v malé výšce, spolehlivě účinkující do té doby, se nekonal, neboť "emefka" se Phantomu spolehlivě držela a zmíněná posádka US NAVY se hodně zapotila, než se jí podařilo vyklouznout s "horké zóny."



    V tom clanku vsak nezmienili jeden dolezity zadrhel. I ked MF je rozhodne vykonnejsia ako PF ci PFM (vdaka motoru R-13-300) zrejme nema navrch nad F-4 v malych vyskach. To co popisujes sa stalo 10.5.1972. Ten maly zadrhel, ktory autor nespomenul spocival vo fakte, ze F-4 leteli s PPN (teraz si nespomeniem s ktorymi konkretne, mozem to pozret). V cistej konfiguracii len s PLRS by sa to asi vyvijalo inak. Informacia o nadrziach je z vynatkov zo studie Red Baron III.


    Mna skor zaujima, ako to vlastne bolo s MiG-21M/MF vo Vietname. Podla Toperczera, prisli prve udajne MF do oblasti niekedy 1969/1970. Vtedy by vsak mali byt vo vyrobe len M so slabsim motorom R-11F2SK-300. Je teda otazne aku verziu a s akym motorom malo vlastne VPAF vo vyzbroji.


    Quote :

    Stejně sugestivní byl popis útoku Migu-19S. 3x30 mm je podle mého názoru opravdu hrozivá a účinná výzbroj, pokud dojde na "dog-fight."



    Palebna sila je to sice velka, J-6 mala najvacsiu hmotnost sekundovej davky zo vsetkych stihacov vo Vietname. S kadenciou a poctom striel vystrelenych za 1sec vsak na tom bol Vulcan podstatne lepsie. A pri zameriavacoch tej doby to casto bola podstatna vyhoda.
    Ostatne skore J-6 za Linebacker 3/10 v ich neprospech (podla US zdrojov) hovori za vela.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#64355Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Zajcev: Jsem rád, že se tu po delší době opět někdo objevil Smile. Vítej.


    Citovaný text jsem psal já. Ohledně Migů-21MA (M) / MF ve Vietnamu můžu napsat svůj názor. V letech 1969/70 skutečně asi jen "MA" s motory R-11F2S-300. Dodávky zřejmě ale plynule pokračovaly v roce 1971 verzí "MF" s motory R-13F-300. Otázkou je, zda nedošlo k úpravám přechozích vezí "MA" (M) na standard verze "MF" jak tomu bylo například při službě této verze u čs. letectva. Je to ale moje nepodložená spekulace. V roce 1972, kdy se ale zmiňovaný souboj F-4 s Mig-21MF stal, již ve Vietnamu mohla být verze "MF" zcela bez problému. Výkony Mig-21MF a F-4J v nízké výšce byly podle mého srovnatelné. Ve zmiňovaném boji zasahovala "21" určitě bez PPN. Pokud je Phantom měl, trochu nechápu proč je posádka v takové situaci neodhodila. Stejně v tu chvíli už v nich zřejmě nemohla mít moc paliva (pakliže vůbec nějaké).


    V rukou zkušeného letce byl Mig-19 (případně čínský klon J-6) nebezpečným protivníkem v manévrovém boji. Vulcan není určitě špatný, ale cíl v podobě stíhačky po zásahu 30 mm projektilem většinou končí svůj let. Jinou věcí samozřejmě je, že zkušenosti byly určitě hlavně na straně američanů.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#64431Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Vdaka za privitanie! 8.)


    Quote :

    Citovaný text jsem psal já.

    Ano jasne, ale myslel som ten original odkial si vychadzal. Nie som si celkom isty, ale mysli, ze to bolo v Jeden den dlouhe valky.


    O MiGoch-21 mozeme zatial naozaj len spekulovat, inac v podstate si o upgradoch M myslim to iste. Toperczer to vo svojich knizkach zrejme "zlahka" zjednodusil. Presne datumy dodavok neexistuju, takze mame smolu. Na vsetkych fotkach som zatial videl len M/MF s zrkadlom na prekryte kabiny, cim sa znemoznuje jednoznacna identifikacia verzii (M ho povodne nemali, az po upgradoch). Sad
    Co sa tyka nadrzi Phantomoch. Nepamatam sa presne (stara dobra skleroza), ale myslim ze odhodili trupove a ostali len na kridlovych (alebo naopak Wink).


    Studie Red Baron, kde som to cital (konkretne III cast), su absolutna biblia pouzivana ako primarny zdroj pre mnozstvo knih o Vietname. Su oficialne nedavno odtajnene studie USAF, kde su spisane vsetky letecke suboje, ktore sa udiali vo Vietname, bez ohladu na to ci sa skoncili zostrelom alebo nie. Okrem faktov ako poloha, zucastnene strany, vyzbroj atd. su tam vypovede vsetkych zucastnenych a prezivsich letcov a na zaver analyza chyb, ktorych sa dopustili s doporucenim do buducna. Len na suboje 10.5. to ma asi 55xA4, celkovo asi 1500 stran.


    K J-6. Urcite vela zaviselo na kvalite pilota. Mozno so mnou nebudes suhlasit, ale cista kanonova vyzbroj J-6 (i vacsiny MiG-17/J-5) bez PLRS u mna znamena jednu obrovsku nevyhodu. Vzdialenost vedenia strelby nesmie presiahnut tak 0,5 km, lebo potom je absolutne nepresna a pokial sa protivnik vzdiali nad tuto hodnota je masina defacto bezzuba. To je extra problem pri protivnikoch ako F-4, ktory mal na svoju dobu vybornu akceleraciu a piloti to v boji casto vyuzivali (specialne v 1972 ked boli zname vysledky programov Have Doughnut, Drill a Ferry).
    Na druhej strane, nieco podobne len opacne zazivali piloti Phantomov (okrem verzie E a vybavenych SUU-16/23), ked sa protivnik dostal pod 1-0,5 km v zavislosti od typu PLRS.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#64492Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ano ten text pravděpodobně je z "Jednoho dne dlouhé války." Bylo to tuším jako článek v REVI.


    Vidím, že na "21" máme stejný názor. Ohledně boje Mig-17 a 19 vs. F-4 si vlastně také neprotiřečíme. Je jasné, že pokud se posádky Phantomů nenechaly zatáhnout do blízkého manévrového boje, tak měly se svými AIM-9 a AIM-7 výhodu. Nicméně pod hranicí 1 km se to začínalo obracet na stranu Migů díky jejich kanónové výzbroji.


    Prostě byla jednoznačná chyba odstrojit mašinu (F-4, Mig-21PF, PFM) o pevnou kanónovou výzbroj, což oběma stranám došlo právě ve Vietnamu. Mig-21MA a MF už na tento fakt reagoval znovuzavedením kanónu GŠ-23. Američané přišli s podvěsným pouzdrem jak jsi uvedl. Phantom vybavený tímto kontejnerem a PLŘS s patřičným výcvikem posádek pro manévrový boj byl opět pánem ve vzduchu Smile.


    Zajímalo by mě, odkud čerpáš info od Toperczera. Budu teď trochu polopatický. Asi před 5 lety jsem měl půjčenou knížku vydavatelství squadron signal o Vitnamském letectvu, kde je na obalu Mig-17 v souboji s F-4 (přesný název už si bohužel nepamatuji). Autorem byl právě Toperczer. Není to ono??


    Jinak jaký je tvůj názor na původní otázku tohoto fóra? Tedy letci SSSR ve Vietnamské válce??
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#64577Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Od Toperczera medzicasom vysli dve nove knihy u vydavatelstva Osprey:
    1. MiG-17/19 units in combat
    2. MiG-21 units in combat
    Celkom dobre, je tam cast fotiek a textov z tej knizky od Squadron Signal, ale nove (super) farebne profily atd. Cena neni u Vas najhorsia, Arthur ich mal myslim za 580,- Kc.


    CO sa tyka ruskych pilotov, tazko jednoznacne povedat. Americania nechcu oficialne nic priznat, i ked podla par manikov existuju zaznami z COMINT, ze sa ucastnili aj bojovych operacii. Zopar zmienok najdes aj na ACIG, ale celkovo by som sa radsej zdrzal vyjadrenia, kym sa neodtajnia nejake solidne materialy. Na Koreu sme si tiez dost dlho museli pockat...
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#64579Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Ano, nezbývá než čekat co vydají (snad jednou??) ruské archívy Sad.
    Ty Ospreye jsem ještě v ruce neměl. Zkusím se po nich podívat mezi známými. Určitě by stály za přečtení a prohlédnutí Smile.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#64606Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.


    Na výše uvedeném odkazu se nachází fotografie Migu 21F. Zajímalo by mne zda se nejedná o Mig dodaný z Aera Vodochody a nebo o čínskou výrobu.
    Pokud se totiž nepletu, tak migy vyrobené v Aeru měly zadní část překrytu kabiny zaplechovanou. Dále si vzpomínám na článek v Revi o akrobatické skupině Rus z Vjazmy. Autor (Jiří R. Moravec) zde tajemně naznačil účast jednoho ze členů skupiny na létání ve Vietnamu v době války. Pokud se dobře pamatuji šlo o typ Mig-17. Otázkou zůstává, k jakému účelu používal tento jednomístný typ sovětský instruktor. Proháněl v něm své žáky, nebo se účastnil bojů s američany?
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#207751Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Víc o tom MiGu na obrázku najdeš zde:
    www.valka.cz


    Hledej pod číslem 0301.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#207752Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Quote :

    Hledej pod číslem 0301
    dobré.... To by ma zaujímalo na koľkých stránkach je toto lietadlo zobrazované ako originálny Vietnamský MiG.....
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#207754Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Po internetu běhá zajímavé video. Možná že už dozrála doba a
    historie odhalí některá svá tajemství.
    http://www.youtube.com/watch?v=7ZKOMQ-QhHQ
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#213536Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    No pokud jsem tomu dobře rozumněl, tak se v tom dokumentu hovoří o tom, že sovětští piloti byli ve Vietnamu jako instruktoři. Což je známá věc. Ovšem zda dosáhli nějakého sestřelu je otázka.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#213800Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    podle toho co říkal...dost drmolil Sad to vypadalo, že při tom sestřelu F-4 seděl vzadu a krotil rákosníka aby nestřílel brzy
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#213814Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Jo... Tak nějak jsem to taky vypochopoval. O tom, že by se aktivně účastnili sovětští letci boje ani zmínka.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#213816Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    doslova tam zaznělo, že bylo přísně zakázáno, aby v éteru zazněla ruština


    ovšem potom muselo být docela komplikované jim jakkoli radit...s překladatelem??
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#213818Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Nezapomínejte, že vietnamština se začala na MGUMu vyučovat již dávno. Není proto vyloučené, že instruktor mohl komunikovat s žákem přímo. Zejména pokud se jednalo o instruktora, který se dostal do Viet Namu krátce po vzniku VSR, nelze vyloučit, že jazyk ovládal. Sice většina vietn. pilotů studovala v SSSR a hovořila celkem slušně rusky, ale vše je možné. Pokud jsem měl možnost hovořit s několika piloty, nikdo z nich nepotvrdil doměnku o tom, že by se Rusové účastnili bojových akcí. Několik se ale shodlo na tom, že se Severokorejci to bylo jinak, ti se v rámci bojového tréningu jezdili do Viet Namu zocelovat.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#236037Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Při pročítání jednoho ruského fóra jsem narazil na zajímavý příspěvek. V něm jeden zúčastníků diskuze tvrdí,že otec jeho kamaráda sloužil jako letec ve vietnamu a účastnil se bojových letů.
    "В сентябре точно так же амеры вывалились из облаков ,пошли на сближение и внезапно завалили ведущего Ганджу Николая.Халитов (разведчик) скатапультировался,успел.Лежал 2 недели на вытяжке,отправили в Союз.Майор Думченко В.Н.(Вьетнам 65-73 г.г.),его друг и штурман эскадрильи (тоже из Уфы,отец моего друга детства),завалил Ф-105 Тандерчиф и Ф-4Е Фантом в одном бою на прикрытии Ханоя.За это наградили Звездой Героя (я её в детстве даже в руках держал).То,что наши лётчики не воевали во Вьетнаме,а только обучали- это полная х@йня,ребята.Всё очень просто.После того как сбили Ганджу,эскадрилье дали свободную охоту.Далее.Взлетали тремя звеньями.В каждом звене-пара наших Иванов и один вьетнамец.Первое звено заманивало амеров,второе вступало в бой,третье добивало.Вставали в круг,пара наших инструкторов зажимало амера,вьетнамец сбивал".


    www.forumavia.ru


    Pánové zajímal by mě váš názor.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#290111Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Já si myslím, že občas operovat mohli, ale primárně nebyli nasazení jako bojoví piloti, jak tomu bylo v Koreji. Jak už jsem ale napsal výše, zatím nikdo z přímých účastníků operací to nepotvrdil. Navíc je otázka co si pisatel z dětství pamatuje. Někdy bývají takové vzpomínky dost zkreslené. Ikdyž vyloučit nelze ani verzi o dobré paměti:)
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#298971Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Vadim Petrovič Ščabakov, v roce 1966 sloužil jako pilot intruktor ve Vietnamu. Během svého působení se také zůčastnil deseti vzdušných bojů, při kterých dosáhl šesti sestřelů.


    Nakolik je tato informace věrohodná nevím, ale je zmiňována ve zprávě Rusko-americké komise pro válečné zajatce z roku 1993.


    lcweb2.loc.gov


    Z tohoto zdroje také čerpá tento web:


    http://aces.safarikovi.org/victories/sssr-v.html
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/13079#350748Version : 0