Nakadžima Ki 49-Ia Donrjú [Helen]

Nakajima Ki-49-Ia Donryu / 中島 キ-49甲 「呑龍」
     
Název:
Name:
Nakadžima Ki-49-Ia Kou Nakajima Ki-49-Ia Ko
Originální název:
Original Name:
中島 キ-49-I甲
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1941-DD.08.1942 Nakajima Aircraft Co., Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1941-DD.08.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
128
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1939 Ki 49
Osádka:
Crew:
8
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6070 kg 13382 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10150 kg 22377 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10675 kg 23534 lb
Rozpětí:
Wingspan:
20,424 m 67ft 0,09in
Délka:
Length:
16,500 m 54ft 1,61in
Výška:
Height:
4,250 m 13ft 11,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
69,05 m2 743.25 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
146,995 kg/m2 30.11 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakajima Ha-41 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 919 kW (1 250 k) a 927 kW (1 260 k) v h= 3 700 m.
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček
Nakajima Ha-41 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial, rated at 1,233 hp for take-off and 1,243 hp at 12,140 ft.
driving a three-blade constant-speed metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3 140 l (v samosvorných nádržích) 691 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
490 km/h v 5000 m 304.5 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 3000 m 217.5 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14,0 min do 5000 m 14,0 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8100 m 26575 ft
Dolet:
Range:
2400 km 1491.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kanón Ho-1 ráže 20mm ve střelišti na hřbetě trupu
5x kulomet pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm v těchto střelištích:
v přídi, na konci trupu, boční střeliště po obou stranách a pod trupem.
Pumový náklad: 750 - 1 000 kg, při sebevrazedném letu 1 600 kg
One flexible 0.79 inch cannon Ho-1 in the dorsal position and
five flexible 0.303 inch machine-guns Type 89 Model 1 in each of the nose, ventral, port and starboard beam, and tail positions.
Bomb load: Normal 1,653 lb, maximum 2,205 lb, suicide attack 3,527 lb.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
中島 一〇〇式重爆撃機一型「呑龍」(キ-49-I甲) - Nakadžima iči rei rei-šiki džū bakugeki-ki iči-gata „Donryū“ (Ki – 49-Ia) – Armádní těžký bombardér typ 100 model 1a Donryu Nakajima Ki-49-Ia (Ko)
呑龍 - Donryu - Bouřlivý Drak (jap.)
Spojenecké kódové jméno: Helen


Po nahrazení verzí Ki-49-II byly „jedničky“ vybaveny detektory magnetických anomálií a dosloužily jako protiponorkové.
Několik desítek bylo zbaveno všeho zbytného vybavení, napěchováno výbušninami a s trojčlennou osádkou použito k sebevražedným útokům.
中島 一〇〇式重爆撃機一型「呑龍」(キ-49-I甲) - Nakajima ichi rei rei-shiki jū bakugeki-ki ichi-gata „Donryū“ (Ki – 49-Ia) – Army Type 100 Heavy Bomber Model 1A „Donryu“ Nakajima Ki-49-Ia (Kou)
呑龍 - Donryu – „Storm Dragon″
Allies code-name "Helen".


The first production version.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmid, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x
Richard M. Bueschel, Nakajima Ki-49 Donryu in Japanese Army Air Force Service, A. Schiffer Military History Book Publishing, rok 2007, ISBN: 0-764-30344-9
L+K 17/1993, str.42, Nakajima Ki-49 Donryu, Václav Němeček
www.militaryfactory.com
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki49.html
http://brazd.ru/ki49.html
www.century-of-flight.net
koapp.narod.ru
www.aviastar.org
http://www.angelfire.com/fm/compass/Donryu.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#103515 Version : 0
Nakajima Ki-49-I
& # 21585; & # 40845;/Donryu/Helen
& # 19968; & # 12295; & # 12295; & # 24335; & # 37325; & # 29190; & # 20987; & # 26426;/-/"heavy army bomber Type 100 model 1"



History:
In 1937, after the introduction of aircraft Mitsubishi Ki-21-I Sally, the Air Force Command issued new specifications for the new heavy bomber and the Nakajima Hikóki Kabushiki Kaisha factory was invited to enter the competition. That was compensation for the previous contract. As a result, the first Nakajima Ki-49-I Donryu aircraft began landing at Chinese airports in August 1941. They were graceful aircraft, which were relatively fast (this was a requirement and speed to protect these bombers from enemy fighters), agile, with protective fuel tank covers and armor to protect the crew, and also relatively well armed.


Operational deployment:
Donryu underwent a baptism of fire in China and lasted there until the end of the war in the Ki-49-I version. Soon after the war began, Donryu reached almost every battlefield, such as Australia, New Britain, New Guinea, the Philippines and Burma. The idea of speed as an effective protection on these new battlefields soon fell apart when Donryu carried 1000 kg of bombs, was overloaded and slow, so in the spring of 1942 began to produce Ki-49-IIa.
In short, he fell behind quickly and soon became disappointed, only successful in China.



_______________________________________________________________
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#103517 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Barevná fotografie z roku 1943 zachycuje Nakajimu Ki-49-I z leteké školy Hamamacu 1.Chutai
Nakadžima Ki 49-Ia Donrjú [Helen] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#103518 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

a nakonec připojím náčrtek - pohled z boku.
Nakadžima Ki 49-Ia Donrjú [Helen] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#103520 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nakajima Ki-49-I Donryu
Nakadžima Ki 49-Ia Donrjú [Helen] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#24559 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Také na druhé fotografii je Ki-49-I z této letecké školy, tentokrát 2.Chutai
Nakadžima Ki 49-Ia Donrjú [Helen] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#103519 Version : 0
Camouflage Nakajima Ki-49-Ia Donryu flight school Hamamacu.
Nakadžima Ki 49-Ia Donrjú [Helen] -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-49-Ia-Donrju-Helen-t1306#103725 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more