Název: Name: | Micubiši A6M5b 52B | Mitsubishi A6M5b 52B |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機五二型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.MM.1944-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1944-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 470 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.03.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1930 kg | 4255 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2805 kg | 6184 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | 36ft 1,06in |
Délka: Length: | 9,120 m | 29ft 11,06in |
Výška: Height: | 3,510 m | 11ft 6,18in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,60 m2 | 232.5 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 131,69 kg/m2 | 26.97 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1F Sakae 21, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m. Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49°. | Nakajima NK1F Sakae 21 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft, driving three-blade Hamilton-Sumitomo HS constant-speed propeller of the diameter 10 ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 545 l + 330 v přídavné nádrži pod trupem. | 120 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 5601) km/h v 6000 m | 348 1) mph in 19685 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 360 km/h v 6000 m | 223.7 mph in 19685 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,1 m/s | 2775.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,25 min do 6000 m | 7,25 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11420 m | 37467 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1850 km | 1149.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x kanón Type 99 model 2 Mk.4 ráže 20 mm v křídlech - 125 nábojů na hlaveň 1x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm vpravo nad motorem, 240 nábojů 1x kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem - 500 nábojů. Pumový náklad: 2x 60 kg pumy pod křídly. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 3 cannon Mk. 4 in a wing-mounted, 125 rpg, one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the upper fuselage decking, 240 rounds and one fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-gun in the upper fuselage decking, 500 rouds. Bomb load: Up to 264 lbs bombs (two 132 lb bombs). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機五二型 - Rei Šiki Kandžo Sentoki Go Ni Ocú Gata - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52B 1)tato Zera již této rychlosti dosahovala spíše vyjmečně. Hlavní změny se týkaly: - Montáž čelního pancéřovaného skla o síle 50 mm - Zesílení potahu křídel, aby bylo možno dosáhnout vyšší mezní rychlostí (již u A6M5a 52A) - Instalace samočinného hasícího systému s CO2 - Náhrada jednoho trupového kulometu za velkorážový - Nárůst hmotnosti byl záporem těchto úprav. | 零式艦上戦闘機五二型 - Rei Shiki Kanjo Sentoki Go Ni Otsu Gata - Mitsubishi Navy Type 0 Model 52B Otsu Carrier Fighter 1) This speed reached only very few Zero - Concurrently with the A6M5a work continued on the A6M5b version. With this version, however, the main emphasis was on appropriate protection for the pilot as well as the most vulnerable elements of the aircraft itself. Fuel tanks received a new CO2 based fire extinguishing system, while the front part of the windsheild was reinforced by installing a 2 inches thick armoured glass. The total firepower was improved upon by replacing one of the fuselage-mounted 0.303 in machine-guns with more powerful 0.52 inch Type 3 gun. |
Zdroje: Sources: | Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2 Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Japanese Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Shigeru Nahara, Mitsubishi A6M Zero Fighter, Aero Detail No.7, Japan, Dai Nippon Kaiga Co, rok 1993, ISBN 4-499-22608-2 Shigeru Nahara, A6M Zero In Action, Aircraft No 59., Squadron/Signal Publications. Robert C. Mikesh a Rikyu Watanabe, Zero Fighter, Crown, rok 1981, ISBN 0-517-54260-9. http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html http://www.fighter-planes.com/info/a6m.htm archiv autora |