CA - Mjókó (1927)

妙高 / みょうこう
Myōkō / Myōkō


Ship type: heavy cruiser
Class: Myōkō
Start of construction: 25.10.1924
Release: 16.4.1927
Enlistment: 31.7.1929


length: 203m
width: 20.73m
draft: 5.1m


displacement: 10,000t
displacement max: 14,500t


drive: 12 boilers, 4 turbines, 130,000 hp


speed max: 35.5 knots


armour: sides: 102mm
main deck: 32mm
top deck: 13-25mm
barbettes: 76mm
turrets: 25mm


armament: 10 x 203mm
8 (4xII) x 127mm/40
8 x 25mm/60 AA
4 x 13.2mm
16 x TT 610mm


crew: 891
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#43625 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Velitelé lodi


01.11.1929 - 30.11.1929 námořní kapitán Niiyama Yoshiyuki (navíc k "Nachi")
10.11.1929 - 01.12.1930 námořní kapitán Uematsu Toma
01.12.1930 - 01.12.1931 námořní kapitán Yamaguchi Chonan
01.12.1931 - 01.12.1932 námořní kapitán Izawa Haruma
01.12.1932 - 15.11.1934 námořní kapitán Takahashi Hideo
15.11.1934 - 15.11.1935 námořní kapitán Ukita Hidehiko
15.11.1935 - 01.12.1936 námořní kapitán Goga Keijiro
01.12.1936 - 25.04.1938 námořní kapitán Fujita Ruitaro
25.04.1938 - 15.11.1938 námořní kapitán Hoshina Zenshiro
15.11.1938 - 20.07.1939 námořní kapitán Ito Kenzo
20.07.1939 - 15.11.1939 námořní kapitán Abe Koso
15.11.1939 - 15.11.1940 námořní kapitán Itagaki Sakan
15.11.1940 - 11.08.1941 námořní kapitán Yano Hideo
11.08.1941 - 23.05.1942 námořní kapitán Yamazumi Teijiro
23.05.1942 - 02.03.1943 námořní kapitán Miyoshi Teruhiko
02.03.1943 - 05.12.1943 námořní kapitán, od 01.11.1943 kontradmirál Nakamura Katsuhei
05.12.1943 - 15.01.1945 námořní kapitán, od 15.10.1944 kontradmirál Ishihara Itsu


Zdroj: nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#194735 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Myôkô


Historie lodi spadá až ke konci WWI. V té době došlo k rozhodnutí o modernizaci děl 200mm L/42 Vickers model 1908. Admiralitě poté byl představen projekt na křižník o výtlaku 7 200t, rychlosti 36 uzlů a výzbroji 12x 140 L/50 3Nendo Shiki (4xII) s možností pozdější zástavby děl ráže 200 mm a 8mi torpédomety (2xIV) ráže 610mm. Tloušťka pancíře byla na čáře ponoru 76 mm. Akční rádius měl být při 14 uzlech 6-8000 námořních mil.


Projekty křižníku, ale byly pozměněny s ohledem na poválečné dohody, výroba těžkých křižníků třídy Myôkô vedla přes třídy Furutuka, Kako, Aoba. Projekční práce vedl. Kikuô Fujimoto. Plány byly ke schválení předloženy 18.5.1923 a 25.8. 1923. Plány obsahovaly těžký křižník o následujících TTD výtlak: 10 000 t, a při 2/3 bojovém výtlaku 11 850 t ( 2/3 bojového výtlaku znamená = 1/4 paliva, 3/4 zásob munice, 2/3 pitné vody a vody pro kotle.), rychlost: 35,5 uzlu, akční rádius 8000 námořních uzlů při 13,5 uzlech. Výzbroj: 10x 200 mm (5xII) a 4x 120 mm (4xI), 1x katapult pro 2 hydroplány.
Později bylo rozhodnuto o montáži 8-torpedometů 12 Nendo Shiki neotočných ve výšce strojovny a zvětšení počtu PL děl ráže 6x120 mm (6xI). V březnu 1923 schválil parlament výstavbu 4 těžkých křižníků. První dvě lodě měli být postaveny v letech 1923/1924 další dvě v letech 1924/1925 jednotková cena za loď měla být 21 900 000 Yenu. Lodě byly v objednávce pojmenovány Kôkyu Joenyôkan ( Velké křižníky) lodě č.5 a č.6 byly zadány loděnici Yokosuka Kaigun Kôschô i Kure Kaigun Kôshô. 10. Listopadu 1923 byly křižníky oficielně pojmenovány č.5. Myôkô a č.6. Nachi.
1. března 1923 v provinci Kantô proběhlo velké zemětřesení, což způsobilo zmenšení financí a zničení infrastruktury loděnic Yokosuka. Takže k položení kýlu došlo až 25.10.1924 v doku č. 2. Kýl lodě Nachi byl položen 26.11.1924 v doku č.3 ,k terý byl o 50 m prodloužen.
Na podzim 1924 byly zaslány objednávky na zbývající lodě do loděnic Deckyard Company Kôbe Works kde lodi č.7. přidělila kód 345 a do loděnice Mitsubishi Shipbuilding and Engeneering Company Nagasaki Works zakázka na křižník č.7. ( přidělen kód 420).
16.2.1925 dostala loď oficiální jméno Ashigara a č.8 Haguro.
K spuštění Myôkô došlo za účasti císaře 16.4.1927.
V polovině roku 1928 dorazil požadavek o zvětšení neotočných torpédometů na 4xIII 13 Shiki. Díky tomuto byly v okolí prvního komínu zvětšena nástavba k zajištění více prostorů pro kajuty posádky. Na strop byl umístěn víceúčelový kanón r. 120 mm.


Po všech těchto úpravách vzrostl výtlak lodi o 500t.


Názvy lodí
Myôkô - odvozeno od názvu sopky v provincii Niigata Myôkôsun
Nachi - od hory Nachisan v prefektuře Wakayama
Ashigara - od jména hory Ashigarasan v prefektuře Kanagana
Haguro- od hory Hagurosan v prefektuře Yamagata


Konstrukce
Trup lodi je do tvaru zploštělého S, příď nad čarou ponoru byla vysoká 7,94 m, mezi žebry 32 - 306 5,94 m (4,74 m) na zádi 5,03 m (3,69 m). Pod čarou ponoru v oblasti středu lodi byl instalován "bulges" proti torpédům o délce 93 m, v oblasti kotelny a strojovny šel až do hloubky 2,5 m. byl vyroben z oceli HT o tl. 12,7 až 14 mm. Proti účinkům min a torpéd byl rozdělen na 2 části vnitřní a vnější. Vnitřní část byly nádrže na palivo vnější část byla prázdná, ale v období války se předpokládalo vložení zaslepených tyčí které měli když tak lépe přenést zatížení při nárazu torpéda. Při vložení trubek stoupl výtlak o 200t.




Modernizace lodi po spuštění



Modernizace 1934-1935
Hlavním cílem byla modernizace PL výzbroje lodi, ale došlo i k rozčíření "bugles" přičemž byl obestavěn starý bugles. Nový bugles byl vysoký 4,04 m a zvětšil šířku lodi z 17,88 m na 18,99 m a šel od věže č. 3 po věž č. 5. Byl vyroben opět z HT oceli o tl 5 mm u trupu a 14 mm pod čarou ponoru. Bugles měl vydržet kontaktní explozi o síle nálože 200 kg. Hmotnost nových bublin byla 680 t. Výtlak vzrost na 13 963 t. Ponor Myôkô vzrostl 6,23 m na 6,28 m při délce na čáře ponoru 201,71 m a max. rychlost klesla na 34 uzlu.


Mezi příďovým komínem a dělovou věží č.4. vznikla paluba těžkých PL děl. Z důvodu zvýšení dosahu torpéd byla u každého stanoviště torpéd a dvou věžiček zřízeno stanoviště řízení torpédových střel a obsahovalo tabulky a kalkulátory přepočítávající kurz a rychlost cíle 92 Shiki Surai Hoiban.


Modernizována byla i vnitřní komunikace a radiové spojení lodí.


Počet členů posádky stoupl z 814 námořníků na 832.


Déle byly odstraněny světlomety "SU" a na jejich místo byli instalovány PL dálkoměry 91 Shiki Kôtem Sôchi.

Modernizace 1939-1941

Byly odstraněny staré "bugles" a udělán nový který zvětšil šířku lodi na 20,73 m. Opět bylo předpokládáno vložení zaslepených trubek. Bugles byl rozdělen na 15 vodotěsných přepážek, z čehož 5 v oblasti strojovny sloužily jako dodatečné nádrže.Byly vyrobeny z oceli Ducol o tl 9 -16 mm a měli vydržet kontakní explozi 250 kg trhaviny.


Modernizována vnitřní komunikace



Lodní výzbroj:


Hlavní dělostřelecká výzbroj byla instalována v 5ti věžích. Délka věže 8m, šířka 6,0 m výška 2,15 m. Vzdálenost mezi děli 1,9 m pohon elektro-hydraulický.


Výzbroj po postavení lodi:
10x 200 mm (5xII)
6x120 mm (6xI)
2x7,7 mm(2xI)
12x Torpédomet r. 610 mm (4xIII)


V letech 1931 a 1932 byla loď přezbrojena děli 203mm L/50 3 Nendo Shiki 2Gô.


PL univerzální dělostřelectvo.


Děla byla z počátku nekrytá r. 120mm max. rychlost odměru 6° za sekundu, náměr 4,5° za sekundu. Verze B2 byla poháněna elektricky a chránil ji tenký pancéřový štít o tl. 1,6 -3,2 mm.udělení odměru 10°za vteřinu a 6,5° za sekundu.


Při přezbrojování v letech 1934 až 1935 dostala loď 8 děl r. 127 mm L/40 postavených v páru do věží "A1 Mod 1" děla nesla označení 12,7cm L/40 89 Shiki.


Charakteristiky děla 120 mm L/45
Ráže: 120 mm
Délka hlavně: 5,60 m
Úsťová rychlost: 825 m/s
Rychlost střelby: 6 -11 ran/minutu
Dostřel:
vodorovný 15 600 m
Výškový: 10 100 m efektivní 8 450m
Náměr: -10°až + 75°
Hmotnost střely: 20,45kg
Hmotnost prachové náplně: 32,5 - 34 kg
Životnost hlavně: 700 -1000 výstřelů



Charakteristiky děla 12,7cm L/40 89 Shiki

Ráže: 127 mm
Délka hlavně: 5,28 m
Úsťová rychlost: 825 m/s
Rychlost střelby: 6 -11 ran/minutu
Dostřel:
vodorovný 13 200 m
Výškový: 8 100 m efektivní 7 400m
Náměr: -8°až + 90°
Hmotnost střely: 23,45kg
Hmotnost prachové náplně: 34,45 kg
Životnost hlavně: 700 -1000 výstřelů
Zásoba střel na hlaveň: 210 ks



Při modernizaci v roce 1939-1941 loď dostala další PL výzbroj ve formě PL kanónů 96 Shiki 25mm Kiju 1 Gatz ( Jednalo se o licenci Hotchkiss vz. 1930, který licenčně vyráběla firma Arsenale Yokosuka, dělo bylo vybaveno tlumičem plamene od firmy Rheinmetall) .
6.8.1936 byly na lodě instalovány dvojčata typu 96 Shiki 25mm Kiju 1 Gatz s elkrtickým pohonem. Odměr 18°za vteřinu a náměr 12°za sekundu. Systém řízení palby pro 25 mm PL kanóny obstarával systém 95 Shiki ( hmotnost 1,1 t).V roce 1941 byly instalována místo dvojčat trojčata o hmotnosti 1,8 t.


V srpnu 1944 dostalo loď radar 22 Gô Dentan.


Zásoba paliva 2 740 t





Zdroje:
1)Lecroix, E. : The development of the A-class cruisers in the Imperial Japan Navy.
2)Jentschura, H. Warships of the Imperial Japan Navy 1869 -1945, Londýn 1999.
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#235554 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Řez lodí + schéma pancéřování , řez je veden v místě 184 žebra.
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#235555 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

1 foto) Zpuštení na vodu z Naval historical centrum
2 foto) Ze sbírek Siegfrieda Breyera
3 foto) Stavba Myoko 20.1.1929 ze sbírek Larsa Ahlberga za povšimnutí stojí kulaté otvory torpédometů.
CA - Mjókó (1927) - Stavba lodi

Stavba lodi
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#235556 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more