Micubiši armádní typ Ki-1

Mitsubishi Army Type Ki-1 / 三菱型キ1 练习机
     
Název:
Name:
Micubiši typ Ki 1 (Hanriot HD-14) Mitsubishi Army Type Ki 1 Trainer
Originální název:
Original Name:
三菱型キ1 练习机
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1924-DD.04.1927 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1924-DD.04.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
145
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1924
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
550 kg 1212 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
800 kg 1763 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,260 m 33ft 8in
Délka:
Length:
7,130 m 23ft 4,75in
Výška:
Height:
3,050 m 10ft
Plocha křídla:
Wing Area:
34.50 m2 371,367 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
23,10 kg/m2 4.73 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Le Rhône 9 vzduchem chlazený, devítiválcový, hvězdicový, rotační motor o výkonu 58,8 - 74 kW (80-100 k).
Vrtule dvoulistá dřevěná Merville-type.
Le Rhône 9 nine-cylinder air-cooled rotary engine rated at 79 to 99 hp,
driving a Merville-type two-bladed wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
116 km/h v 2000 m 72 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
80.5 km/h v 1500 m 50 mph in 4921 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,0 min do 2000 m 15,0 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m 13123 ft
Dolet:
Range:
180 km 111.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Micubiši armádní cvičný letoun Typ Ki 1 - japonská licenční výroba Hanriotu HD-14.
Označení Ki 1 není označení v systému Kitai, je to znak kandži a Ki 1 znamená Hanriot 1.


Japonské armádní letectvo zakoupilo několik francouzských letounů Hanriot HD-14 a po jejich vyzkoušení přijalo rozhodnutí, že je zařadí do své výzbroje jako cvičný letoun. Považovalo je za vhodnější než typ Nieuport 81-E2, které mělo ve své výzbroji pod označením typ Ko 1 v počtu 57 ks.
V únoru 1923 byla do Francie vyslána skupina pěti inženýrů, které vedl Tošinori Sakurai. Tito konstruktéři získali zkušenosti se stavbou Hanriotů a po jejich návratu byl v březnu 1924 dokončen první japonský letoun. Japonský typ Ki 1 byl téměř přesnou kopií francouzského stroje, Japonci provedli několik málo podstatných změn.
Armádní letectvo bylo s letouny Ki 1 spokojeno a ve službě je nahradil modernější cvičný letoun Tačikawa Ki-17 Cedar.
Ki 1 byl posledním japonským letounem, který byl poháněn rotačním motorem.
Mitsubishi Army Type Ki 1 Trainer, the Japanese-built Hanriot HD-14.
This is not a Kitai numher but a kanji latter, Ki was assigned to Hanriot aircraft.


Rikugun Koku Hombu purchased one or more examples of the French Hanriot HD-14, the Japanese Army considered these to be more suitable as primary trainers than the existing Ko 1. Because of this, Mitsubishi acquired the manufacturing rights for the HD-14 in February 1923. Mitsubishi sent Toshinori Sakurai and four other engineers to France to learn first-hand about the construction of the aeroplane. The first Mitsubishi-built aeroplane was completed in March 1924. Fully satisfied with the result, the Army adapted it as its standard trainer, with the designation of Ki 1. The aeroplane s almost an exact copy of the HD-14 with the exception certain internal systems.
It had good flying characteristics and was stable with power on and power off. As a replacement for the Type Ko 1 in 1924, it remained in service until replaced by the Tachikawa Type 95-3 (Allied code-name Cedar) in 1935.
This was the last trainer aircraft to be powered with a rotary engine.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Andrzej Morgała, Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Warsawa, Bellona. ISBN 83-11-09319-9.
archiv autora

Micubiši armádní typ Ki-1 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-armadni-typ-Ki-1-t127028#429999 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more