Parní letadlo bratří Beslerů

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 825 příspěvků vloženo, 3267 editováno a 540 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Parní letadlo bratří Beslerů

Parní letadlo bratří Beslerů

    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Přišel mi mailem takový fimeček (youtube). Podle něj 12.4.1933 předvedli v Oaklandu (Cal.) bratří Beslerové svůj hornoplošník, vybavený PARNÍM dvouválcovým motorem o výkonu 150 HP s tak tichým chodem, že se bylo možno za letu domluvit se země s pilotem. Letadlo samozřejmě umělo (na zemi) i couvat.
    Má někdo o tomto díle nějakou povědomost? Já o tom slyšel prvně! U té ukázky je toho samozřejmě víc, ale moje (ne)znalost angličtiny...
    www.youtube.com
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/124367#423645Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Jirko, několik oprav, jednak letalo jako takové nemá s oběma bratry nic společného a není to hornoplošník Smile což je ve filmu docela poznat. Letadlo je v té době zcela běžný dvouplošník Travel Air 2000 (taky značený jako Travel Air A), který později (od roku 1929) dělal Curtis-Wright. Takže letoun bychom měli Smile, co tam je zvláštního je že místo běžných motorů (na typu se používaly jak řadové tak hvězdicové) byl použit dvojčinný dvouválcový parní stroj. Pára byla získávána v ohřívači válcového tvaru za motorem v trupu a údajně stačilo 5 minut na přípravu, palivem byla nafta. Důvodem proč stroj konstruovali byla snad tichost chodu, vhodná pro průzkum. To co uvádíš o couvání sice šlo, ale důvodem bylo něco jiného, obrácením chodu motoru se zkracovalo přistání (uváděli to jako bezpečnostní výhodu, když selžou brzdy tak se obrátí směr běhu motoru a zastaví se) ovšem v době kdy se už objevily stavitelné vrtule to nějak asi pozbylo smyslu. Doloženy jsou 3 lety v délce asi 5 minut každý (ale to bylo pro předvedení, takže před tím asi létali a potom také). Vyzdvihována byla tichost na úrovni otevřeného auta. Háček mohl být jednak v doletu, ale hlavně asi v tom že poškodit "kotel" kde bylo 150 m trubky by bylo dost nebezpečné, dále možná i to že parní stroj ztrácí vodu takže krom paliva musí stroj nést i tu (pod motorem je kondenzátor takže asi 90% vody se vrací, ale 10% ztrácíš) a zřejmě i atypičnost paliva (výhoda menší hořlavosti je dost sporná, pokud je v kotli 800 stupňů). Myslím že zásadní problém byl (a asi je), že váha na koně je u parního stroje výrazně vyšší. Ono to u čeho bráškové stojí (u přídě stroje) je jen ta část parního stroje kde jsou písty, tedy jako by si u lokomotivy odmysleli kotel, další část je v trupu, kde je kotel, a pak tam stejně jako u normálního letadla je nádrž s palivem a navíc i s vodou. Prostě těch výhod bylo dost málo na řadu nevýhod. Asi proto to skončilo do ztracena. Mimochodem na vývoji se podílela "Boeing School of Aeronautics" což film ani většina zdrojů neuvádí. Ti jim zřejmě dost pomáhali, protože v původním textu děkují jak škole, tak najmě panu Welwoodu Beallovi.


    Ono se o tom celkem ví, ale je to jedna ze slepých uliček (asi jako Cimrmann, který byl jejich průkopníkem Smile ) takže se to moc neřeší. V projektu měli něco takového i Němci (Me 264) ti ale počítali s 6000 koni ale nikdy to nepřekročilo stádium projektu. Tam ovšem mělo jít o parní turbínu, nikoli o pístový stroj. Ono když do googlu zadáš "Besler Steam Plane" tak toho je haldy a když to změníš jen na steam plane tak ještě víc.
    URL : http://en.valka.cz/topic/view/124367#423653Version : 0