ACMA TAP

ACMA TAP Mle. 56
     
Název:
Name:
ACMA TAP Mle. 56 ACMA TAP Mle. 56
Originální název:
Original Name:
ACMA TAP Mle. 56
Kategorie:
Category:
nosič bezzákluzového děla recoilless gun carrier
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1956-DD.MM.1959 Ateliers de Construction de Motocycles et d'Automobiles, Fourchambault
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1956-DD.MM.1959 ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
600 ?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
115 kg 254 lb
Celková délka:
Overall Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
? mm ?
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Vespa 150cc Vespa 150cc
Výkon:
Power:
4.04 kW při ? ot/min 5.4 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
3 3
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
64 km/h 40 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
75mm bezzákluzové dělo M20 M20 75mm recoilless gun
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.motorcyclespecs.co.za
warwheels.net
vintagescooters.free.fr
vintagescooters.free.fr
https://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_150_TAP
URL : https://www.valka.cz/ACMA-TAP-t116053#725526 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Počátkem padesátých let řešila francouzská armáda problém jak zvýšit palebnou sílu a také mobilitu výsadkových jednotek. Jedním z použitých způsobů bylo použití skútru Vespa. Tyto italské skútry byly velmi oblíbené od počátku padesátých let a ve Francii je montovala firma ACMA, ta nabídla francouzské armádě k otestování svůj návrh samohybného děla pro palebnou podporu výsadkových jednotek. Šlo o mírně upravený skútr Vespa 150 s připevněným bezzákluzovým kanonem ráže 75 mm americké výroby (M 20). Zbraň byla schopna probít pancíř jakéhokoli tehdejšího tank a vzhledem k váze byla pro výsadkáře ideální. Skútr prošel testy a byl přijat do výzbroje jako TAP Mle.56, tedy „Troupes Aéro Portées Modelle 56“. Údajně bylo dodáno kolem 2000 kusů ve dvou modelech (podle roku ) 56 a 59, které se lišily je minimálně. Zdá se ale že u útvarů bylo vozidel jen kolem 800, nebo dokonce že objednávka byla na 2000 a dodávka byla nižší (800). V boji měla být tato protitanková Vespa vysazena na padáku, celou skupinu tvořily dva výsadkáři, dvě vespy (jedna pro kanon) a kontejner s municí a kanonem. Vše bylo vysazeno najednou a po přistání výsadkáři zkompletovali své stroje (na jeden nasadily kanon a k němu 6 nábojů, na druhý dalších 10 nábojů) a vyrazili do boje. Skútry byly údajně nasazeny v kampani v Suezu, v Indočíně (zde ale až po skončení bojů) a v Alžíru. Střílet šlo jak přímo z vozidla, tak z kanonu umístěného na trojnožce. Nepovedlo se mi zjistit zda byly stroje opravdu v boji použity vysazením, nebo byly prostě do míst bojů dovezeny po vlastní ose, ale vysazení na 5 padácích a následné shledání se nemuselo asi vždy povést. Skútr měl na silnici maximální rychlost 90km/h, pohon zajišťoval dvoutaktní jednoválec o objemu 145,45 cm3 chlazený vzduchem pomocí ventilátoru a umístěný spolu s třírychlostní převodovkou pod sedadlem u zadního kola. Převodovka byla přímo spojena s osou kola a nebylo tedy potřeba řetězu. Výkon motoru byl 5,5 hp a to spolu s osmipalcovými koly nedávalo příliš dobré vlastnosti v terénu, údajně si řidič v terénu užil víc tlačení než jízdy. Skútry byly ve výzbroji poměrně dlouho až do poloviny sedmdesátých let a dnes patří mez sběratelské rarity. Fotky jsou z muzea v Saumuru a ukazují model 56. Mezi sběrateli jsou známy spíše jako „bazooka Vespa“ než pod správným armádním označením TAP


zdroj : vintagescooters.free.fr
www.suite101.com
vlastní poznámky
foto vlastní
ACMA TAP -


ACMA TAP -


URL : https://www.valka.cz/ACMA-TAP-t116053#402184 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more