Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo)

     
Název:
Name:
Sd.Kfz.251/7 Sd.Kfz.251/7
Originální název:
Original Name:
Sd.Kfz.251/7
Kategorie:
Category:
ženijné vozidlo engineer vehicle
Výrobce:
Producer:
Podvozok:
Hansa-Lloyd- und Goliath Werk Carl (F.W. Borgward) Bremen /
Hanomag, Hannover /
Adlerwerke, Frankturt nad Mohanom / - (dodávky pre Sd.Kfz.251 až po 3/1943)
Škoda, Plzeň / - (dodávky pre Sd.Kfz.251 až po 7/1943)
Auto Union AG, Werk Horch, Zwickau / (dodávky pre Sd.Kfz.251 až po 2/1943)

Korba:
Deutsche Edelstahlwerke (DEW), Hannover /
Schöller-Blechmann, Ternitz /
Bohemia, Česká Lípa /

Finálna montáž:
Deutsche Werke Kiel A.G., Kiel /
Schichau, Elbing /
Eisenwerk Weserhüte, Bad Oeynhausen / (od 4/1942)
Wumag - Waggon u. Maschinenbau A.G., Görlitz / (od 4/1942)
Gollnow, Štetín / (od 7/1942)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1945 ???
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
7-8
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8870 kg 19555 lb
Celková délka:
Overall Length:
5800 mm 19ft 0,34in
Celková šířka:
Overall Width:
2100 mm 6ft 10,68in
Celková výška:
Overall Height:
2700 mm 8ft 10,29in
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm 1ft 0,59in
Pancéřování:
Armour:
čelo - 14, 5mm
boky - 8 mm
strop a dno - 5 mm
front - 14,5 mm
sides - 8 mm
top & belly - 5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 42 TUKRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 4.198 cm3) Maybach HL 42 TUKRM (6 cyl., water cooled, gasoline, 4.198 ccm)
Výkon:
Power:
73.5 kW při 2800 ot/min 98.6 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R) Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h 31.1 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
10 km/h 6.2 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km 186.4 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
150 km 93.2 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
24 ° 53 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 78,7in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m 19,7in
Nástavba:
Superstructure:
- -
Výzbroj:
Armament:
1-2x guľomet MG 34 kalibru 7,92 mm (1100/4800 nábojov)
1-2x MP 38/40 kalibru 9 mm (192/384 nábojov)
protitanková puška Pz.B-39 kalibru 7,92 mm (40 nábojov)

28 cm Wurfgerät 40
1-2x MG 34 cal. 7,92 mm (1100/4800 rounds)
1-2x MP 38/40 cal. 9 mm (192/384 rounds)
antitank rifle Pz.B-39 cal. 7,92 mm (40 rounds)

28 cm Wurfgerät 40
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Špeciálna výbava:

skladací most
ženijná výbava
Special equipment:

Portable brigde
Engineer tools
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.15-2 mittlere Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) History of variants, production, organizations, issue, tactics, and employment in action from 1939 to 1942, rok vydania 2005, ISBN: 0-9771643-1-4
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts No.15-3, mittlerer Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) Ausf.C & D, rok vydania 2006, ISBN: 0-9771643-5-7
Walter Spielberger - Die Halbketten-Fahrzeuge des deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag 1989, ISBN 3-87943-403-4
Thomas L. Jentz, Hillary Louis Doyle – Gepanzerte Pionier-Fahrzeuge (Armored Combat Enginner Vehicles) Goliath to Raeumer S, Panzer Tracts no.14, 1998, ISBN 1-892848-00-7
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-7-zenijni-vozidlo-t10478#455608 Version : 0
mittlerer Pionierpanzerwagen


Engineer version Sd.Kfz.251. On the sides of the vehicle were placed the components of an emergency engineer bridge. Crew of 7-8 men. Armament was the standard 2 MG34/42, but one subversion is known with an anti-tank gun PaK36 of 37mm calibre instead of a front machine gun, but which had no protective shield. This modified wagon was probably used by lower level commanders as a passenger wagon. Some of the machines were equipped with a Fu5 Fu5 radio. There was also a small series with a PB39 7.92mm calibre anti-tank rifle (40 rounds) instead of a front machine gun.


*source:


Ivo Pejčoch - Obrněná technika 2, Německo 1919-1945 (II.část), published by Ares, Prague 1999, 1st edition, ISBN 80-86158-07-1
www.jagdtiger.de
Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-7-zenijni-vozidlo-t10478#31847 Version : 0
...
Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-7-zenijni-vozidlo-t10478#31849 Version : 0
...
Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-7-zenijni-vozidlo-t10478#31851 Version : 0
...
Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


Sd.Kfz.251/7 (ženijní vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-7-zenijni-vozidlo-t10478#34222 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Exemplář z muzea v Saumuru.



(©Radek Havelka)



(©Radek Havelka)



(©Radek Havelka)



(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-7-zenijni-vozidlo-t10478#242359 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more