T-18M

Т-18М
     
Název:
Name:
T-18M T-18M
Originální název:
Original Name:
Т-18М
Kategorie:
Category:
pěchotní tank infantry tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Státní svazový závod č. 37 S. Ordžonikidze, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 ?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1938
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
5800 kg 12787 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
? mm ?
Délka korby:
Hull Length:
3520 mm 11 ft 6 ⅝ in
Celková šířka:
Overall Width:
1750 mm 5 ft 8 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
2080 mm 6 ft 9 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm 11 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
300 mm 11 ¾ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,37 MPa 53.66 psi
Pancéřování:
Armour:
Nýtované, válcovaný plech

Korba:
čelo, boky, záď - 16 mm, strop, dno - 8 mm

Věž:
čelo - 16 mm
strop - 8 mm
Riveted, rolled sheet

Hull:
front, sides, rear - 16 mm
top, floor - 8 mm

Turret:
front - 16 mm
top - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
GAZ-M1 (řadový, vodou chlazený, vznětový čtyřválec o objemu 3.300 cm3 GAZ-M1 (4 cyl., inline, water cooled, diesel, 3.300 ccm)
Výkon:
Power:
36,8 kW při 2800 ot/min 49.3 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická převodovka 4+1 GAZ-M1, stejná jako u T-38 mechanical gearbox 4 +1 GAZ-M1, the same as the T-38
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
24,3 km/h 15 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,55 m 22 in
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 37 mm Hotchkiss/1x 37 mm PS-1 (112 nábojů) 1x 37 mm Hotchkiss 37 mm/1x PS-1 (112 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
1x 7,62 mm DT, 1449 nábojů 1x 7,62 mm DT, 1449 round
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Svirin M.,Bezkurnikov A.:Pervyje sovetskije tanki, Armada No.1, EKSPRINT, Moskva 1995
Sojankin A.G., Pavlov M.V.,Pavlov i.V.,Želtov I.V.,Sovetskije legkije tanki 1920-1941, Cejchgauz-Eksprint, Moskva 2002
URL : https://www.valka.cz/T-18M-t102831#370282 Version : 0
In 1937, the GABTU (General Auto Tank Administration) decided to modernize all tanks manufactured before 1930. To modernize the T-18, it was decided to use the engine and transmission used in the T-38 tank and therefore the engine-gear compartment was rebuilt. The turret (with carbon steel) was changed to a more conical shape and the balancer was removed.
However, the upgraded vehicle(s) had problems with the transmission during testing (March 1938) (could not shift into fourth gear) and therefore did not reach the planned speed of 33 km/h. The vehicle was unstable due to the centre of gravity being too far back. Modernisation increased the combat value of the vehicle, but not enough to justify the high cost.

Svirin M.,Bezkurnikov A.:Pervyje sovetskije tanki, Armada No.1, EKSPRINT, Moscow 1995

T-18M - T-18M
nákres vozidla

T-18M
nákres vozidla

URL : https://www.valka.cz/T-18M-t102831#370283 Version : 0
Svirin M.,Bezkurnikov A.:Pervyje sovetskije tanki, Armada No.1, EKSPRINT, Moscow 1995

T-18M - T-18M
Prototyp, pohled z boku

T-18M
Prototyp, pohled z boku

T-18M - T-18M 
prototyp, šikmý pohled zepředu

T-18M
prototyp, šikmý pohled zepředu

URL : https://www.valka.cz/T-18M-t102831#370284 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more