Název: Name: | Supermarine Spitfire LF Mk.XVI | Supermarine Spitfire LF Mk.XVI |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire LF Mk.XVI | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | fighter-bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.08.1945 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1944-DD.08.1945 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | asi 750 z celkem 1 054 vyrobených Spitfirů Mk.XVI | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.07.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2715 kg | 5986 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3906 kg | 8611 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4309 kg | 9500 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,230 m | 36ft 10,12in |
Délka: Length: | 9,550 m | 31ft 3,98in |
Výška: Height: | 3.850 m | 12ft 7,56in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 241.97 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 173,75 kg/m2 | 35.59 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Packard Merlin 266, kapalinou chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem o výkonu 1 282 kW. Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm. | Packard Merlin 266 Vee, twelve-cylinder liquid-cooled vee engine with a two-speed two-stage supercharger, rated at 1,720 hp, driving four-blade Rotol propeller of the constant speed type, of 10ft 9in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 554 l v interních nádržích a max. 409 l v přídavné nádrži pod trupem (v praxi tato velká nádrž nebyla použita) | 122 UK gallons in internally tanks and one drop tank up to 90 UK gallons. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 667.9 km/h v 7620 m | 415 mph in 25000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 403.9 km/h v 6096 m | 251 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17,1 m/s | 3366.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,66 min do 6096 m | 5,66 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13900 m | 45604 ft |
Dolet: Range: | 708.1 km | 440 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1279.4 km | 795 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech (120 granátů pro každý) a 4x pevný kulomet Browning II ráže 7,69 mm v křídlech (300 nábojů pro každý). Pumový náklad: do hmotnosti 454 kg (2x 113 kg pod křídly a/nebo 1x 227 kg pod trupem). | Two fixed forward-firing 0.79 Hispano Mk.II cannon, 120 rpg and four fixed forward-firing 0.303 Browning Mk.II, 300 rpg. Bomb load: Up to 1,000 lb bombs (one under the fuselage rated at 500 lb, two under the wing rated at 250 lb each). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Všechny Spitfiry Mk.XVI byly vyrobeny pro boj v nízkých operačních výškách označení LF, toto určení není dáno rozpětím křídla, ale je zde určující motor, který byl optimalizován pro tyto výšky. Spitfiry Mk.XVI většinou měly křídla s "useknutými" konci křídel (rozpětí 9,930 m). Oproti verzi LF Mk.XVIE (vyráběné od 02. 1945) měla tato verze křídla typu "C" a neměla snížený trup, kapkovitou kabinu a zahrocenou SOP. V praxi se však zahrocená SOP s větší plochou dostala i na zde uvedenou verzi (při větších opravách). Ještě jeden rozdíl zde byl - horní trupová nádrž paliva měla u verze LF Mk.XVIE objem o 41 l menší. | All Mk XVI aircraft produced were of the Low-Altitude Fighter (LF) variety. This was not determined by the length of the wings (clipped wings were fitted to most LF Spitifres), but by the engine, which had been optimised for low-altitude operation. All production Mk XVIs had clipped wings for low altitude work and were fitted with the rear fuselage fuel tanks with a combined capacity of 75 UK gallons. Many Mk.XVIE featured cut-down rear fuselages with "bubble" canopies. On these aircraft the rear fuselage tank capacity was limited to 66 UK gallons. Further technical details of the LF.Mk XVI are: fitted with a "C" type wing (Two 0.79 inch cannons and four 0.303 inch machine guns, or four 0.79 inch cannons). All Spitfire Mk.XVIs were built by Castle Bromwich. |
Zdroje: Sources: | David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925 Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit16.html www.boris.elknet.pl www.sprucegoose.org http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire archiv autora |