Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.XVIII | Supermarine Spitfire Mk.XVIII |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.XVIII | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.03.1946 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1945-DD.03.1946 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 99 stíhacích a 201 stíhacích / fotoprůzkumných | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.03.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | ? lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4500 kg | 9921 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4990 kg | 11001 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,230 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 10,040 m | 32ft 11,3in |
Výška: Height: | 3,890 m | 12ft 9in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 242.0 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 200,18 kg/m2 | 41 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 517,5 kW, nebo Rolls-Royce Griffon 67, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 771 kW při 2 750 ot/min. Vrtule pětilistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm | Rolls-Royce Griffon 65, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off or Rolls-Royce Griffon 67, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,375 hp at take-off, driving a five-blade constant-speed propeller type Rotol of 10ft 5in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 779,9 l (F Mk.XVIII) 638,8 l (FR Mk.XVIII) | 206 UK gallons (F Mk XVIII) 140.5 UK gallons (FR Mk XVIII) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 721 km/h v 7925 m | 448 mph in 26000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 587.4 km/h v 6096 m | 365 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13500 m | 44291 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech (po 120 granátech) 2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech (po 250 nábojích). Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem, 2x 113 kg pod křídly nebo 4x neřízené protizemní rakety Mk.8 nebo Mk.9. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, 150 rpg and two fixed forwar-firing 0.5 inch Browning M2 machine guns, 250 rpg. Bomb load: Up to 1,000 lb (one 500 lb bomb and two 250 lb bombs or four 3 inch rocket projectiles type Mk.8 or Mk.9. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Supermarine Type 394 - Jednalo se o poslední válečnou verzi, která byla již vyvinuta čistě pro motor Griffon - Konstrukce byla zesílena a zároveň byla zvětšena zásoba paliva, křídla typu „E“, snížený hřbet trupu a kabina s kapkovitým překrytem zlepšující výhled. - Zavedením nových koncových oblouků křídel se mírně zmenšilo rozpětí (11,140 m). - Průzkumná verze nesla dvě vertikální kamery F.24 a jednu kameru F.24 šikmo uloženou, nebo jedna svisle uložená typu F.52. Zásoba paliva byla snížena na 638,8 l. - Bojově nasazen v Malajsii a Palestině. | - Supermarine Type 394 - Fighter and fighter-reconnaissance; developments of Mk.XIV, tropicalised - Externally the Mk.XVIII was very similar to late production Mk.XIVs. It had the bubble canopy and cut back fuselage. It was armed with the “E″ wing, with two 0.79in cannon and two 0.50in machine guns, or four 0.79in cannon. - 300 were produced, 201 of which were FR (Fighter Reconnaissance) aircraft, which sacrificed some fuel capacity to carry two F.24 vertical cameras and one F.24 oblique camera or one vertical camera F.52. - It used either a 2,035 hp Griffon 65 or a 2,340 hp Griffon 67. The Mk.XVIII saw service after the Second World War, in Malaya and in Palestine |
Zdroje: Sources: | David Brown, The Spitfire That Went to Sea, Greenhill Books, London 1989. ISBN: 1-85367-039-1. Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8 Jerry Scutts, Squadron/Signal, Aircraft No. 39, Spitfire in Action www.fleetairarmarchive.net http://www.allenaircraftresprays.co.uk/Seafire.htm www.supermarine-spitfire.co.uk http://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire15.html www.aviarmor.net archiv autora |